Online seminar motivatie
Waarom doen we de dingen die we doen? Hoe komt het dat de ene leerling totaal gedemotiveerd is, en de ander nergens last van heeft? En, belangrijker nog: wat kan ik er als docent aan doen? Een geruststelling: als je al jaren voor de klas staat, dan zal je aanpak prima zijn. Maar soms is het prettig om te weten wat er nu precies speelt. Hoe motivatie werkt, en waarom we de dingen doen die we doen.
Deze cursus van 3 online bijeenkomsten is ontwikkeld voor docenten van ONZ-scholen en wordt tegen een gereduceerd tarief aangeboden. Het is een eerste introductie op een Model van Motivatie, dat al een aantal jaren in het onderwijs aan de Universiteit Leiden wordt aangeboden, en waarmee inmiddels ook in het vo wordt gewerkt. Dit Model, het Mennes-Model van Motivatie, maakt veel van de dagelijkse praktijk inzichtelijk en werpt een nieuw licht op het aansturen van motivatie en op de implicaties daarvan binnen de praktijk van het Voortgezet Onderwijs.
De cursus bestaat uit 3 online-bijeenkomsten. Ter introductie van deze cursus in het ONZ-aanbod, wordt deze aangeboden tegen een gereduceerd tarief van €240,-. Voor docenten van niet lidscholen bedragen de kosten €290,-.
Inhoud & programma
Bijeenkomst 1 – Drie onderdelen:
- Introductie, kennismaking, inventarisatie van leerdoelen: “wat levert het seminar op?”, “Wat zijn cases die je zou willen aandragen” en “wanneer is het seminar voor jou geslaagd?”
- Inventarisatie van issues die voor jou spelen, verdeling in topics: satisfactie, motivatie en management van motivatie.
- Eerste introductie op het Mennes-Model van Motivatie. Praktijkvoorbeelden, toelichting aan de hand van issues aangedragen door deelnemers (zie boven).
Opdracht: Verzoek om voor Bijeenkomst 2 casuïstiek aan te leveren.
Bijeenkomst 2 – Drie onderdelen:
- Nu we bekend zijn met het Model, is de volgende stap: het aansturen van motivatie.
- Wat is de basis voor het aansturen van motivatie? Twee basis manieren en hun voor- en nadelen.
- Meer over de verstrekkende implicaties voor het vo… Kan je iedereen motiveren? Verrassende antwoorden…
Opdracht: Verzoek om voor Bijeenkomst 3 concrete issues aan te leveren die spelen binnen de context van de eigen instelling/school.
Bijeenkomst 3 – Vier onderdelen:
- Introductie op een wel heel vreemd effect van motivatie: Stratagems of Coping! Effecten daarvan in de klas. Verrassende zienswijzen: waarom een lastige leerling veel gemotiveerder is dan je zou denken, en waarom pubers soms wat onhandelbaar lijken… Coping doet je kennismaken met een “nieuwe taal” (die je vermoedelijk al wel spreekt, maar waar je je nog niet van bewust bent!).
- Wat zijn de gevolgen hiervan, voor de leerling, voor jouzelf, en voor (bestaand) beleid.
- Afronding en vervolgstappen.
Na deze cursus
Mocht je na deze cursus je nog verder willen verdiepen in het onderwerp motivatie: er zal voor het nieuwe schooljaar 2022-2023, een tweede cursus over motivatie worden ontwikkeld.
Data & tijden
Donderdag 17 maart: 16:00-17:30
Woensdag 30 maart: 16:00 – 17:30
Woensdag 13 april: 16:00-17:30
Trainer: Dr. Menno Mennes, programmadirecteur Leiden Leadership Programme Universiteit Leiden.
Kosten
Deze cursus wordt ter introductie aangeboden tegen een gereduceerd tarief van €240,-. Voor geïnteresseerden die niet lid zijn van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland bedragen de kosten €290. Weten of uw school lid is van ONZ? Kijk op onze pagina partners onder het kopje netwerk: hier vindt u een lijst met partnerscholen van ONZ.