Toegenomen agressie in het onderwijs
het ONZ jaar symposium
Geïnspireerd door het artikel: ‘Houd je bek of ik vermoord je’: docenten denken aan stoppen door toenemende agressie leerlingen. Een onderzoek gepresenteerd door RTL Nieuws.
In 2023 bereikte het aantal geschorste of definitief van school gestuurde leerlingen vanwege wangedrag tegenover onderwijspersoneel in het voortgezet onderwijs het hoogste niveau in jaren! Dit wangedrag omvat schelden, bedreigen en zelfs fysiek geweld. Ook met ouders ontstaan soms zeer complexe en bedreigende situaties. Docenten denken hierdoor aan stoppen met lesgeven. Dit is problematisch want we hebben al te maken met een aanhoudend lerarentekort. Aangezien ONZ het behoud van docenten in het onderwijs en docentprofessionalisering Vo tot haar missie beschouwt, vinden wij het belangrijk dit onderwerp te agenderen op ons jaarsymposium 2024. Zo hopen wij de medewerkers in de scholen verder te ondersteunen zodat zij zich beter kunnen bewapenen tegen dit problematische gedrag.
MELD JE DIRECT AAN!
Het symposium wordt geopend door Keynote spreker Ismail Aghzanay (auteur van het boek ‘Het geheim van de leraar’, Leraar van het jaar 2018 Rotterdam en Leraar van het jaar 2021 Nederland). Ismail is een bevlogen en krachtige spreker! Hij inspireert mensen in het onderwijs en werkt vanuit kennisbronnen en ervaringen.
Aansluitend zijn de volgende workshops te volgen.
- Workshop ‘Straatcultuur versus schoolcultuur’ door Robin van Wieringen. Tijdens deze workshop gaan we de belevingswereld van jongeren verkennen onderzoeken hoe we gedragsverandering kunnen bewerkstelligen. Hierbij zullen we gebruikmaken van diverse tools om gesprekken te voeren over het morele kompas. (www.rolincoaching.com)
- Workshop ‘Stoorzender podium geven’ door Faysal Maatoug. Dominante karakters in de klas kennen we allemaal. Zijn het de stoorzenders van de les of de leiders van morgen? Hoe kun je ze bereiken en coachen tot charismatisch voorbeeld in de klas. (https://teacherskills.nl/)
- Workshop ‘Onder mijn ogen’ door Frank Planten. Als onderwijsmedewerker zul je soms een onderbuikgevoel hebben bij bepaalde situaties. Is hier sprake van ondermijning? Welke signalen duiden op criminele uitbuiting? Zit iemand onder jouw ogen klem in de wereld van georganiseerde criminaliteit? In de workshop “Onder mijn ogen” krijg je daarop een antwoord, leer je de signalen te herkennen en erkennen, te koppelen en eventuele actie te ondernemen. (www.ondermijnogen.nl)
- Workshop ‘Omgaan met de emotionele gevolgen van agressie of (verbaal) agressief gedrag’ door Edwin van Rijswijk. Namens Trots & Weerbaar komt hij ons helpende inzichten geven op de vragen: Hoe uw emotie werkt en hoe de emotie werkt bij de agressor; Hoe rust en controle te behouden op het moment dat ik te maken krijg met agressie; Ook komt antwoord op de vraag : “Waarom weet ik altijd achteraf hoe ik wel had moeten handelen?!”. (Trots & Weerbaar).
- Workshop ‘Moeilijke onderwerpen bespreekbaar maken door debat. Verschillen vergroten of overeenkomsten opzoeken?’ door Leonie Kaptein en Alexander Schinkel, waarbij debattechnieken worden verrijkt met wetenschappelijke voorbeelden. Leer moeilijke onderwerpen in de klas anders te benaderen door middel van debat. Deze workshop, speciaal ontworpen voor docenten, biedt praktische technieken om jongeren zich te leren verplaatsen in andersdenkenden. Vaak richten we ons alleen op de oppervlakkige verschillen. Maar door dieper te graven, kunnen we verrassende overeenkomsten vinden. Het is een kunst om verschillen te aanvaarden en tegelijkertijd ruimte te creëren om elkaar kritisch te bevragen. Dat kan met behulp van onze lesmethode. (Debat en Wetenschap in de klas 2022-2024)
- Workshop ‘Die grote mond moet de school uit‘ door Ton van Haperen. Bekend van onder andere zijn column in het blad van de AOb, een optreden bij WNL, maar ook vakdidacticus Economie aan het ICLON laat in deze workshop zijn didactische aanpak omtrent dit thema zien. Mocht je al eens met hem hebben willen praten of discussiëren over een thema, laat deze kans dan niet aan je voorbij gaan.
We sluiten het symposium af met een tweede keynote gehouden door Jennifer van den Broek. Zij is zowel docent maatschappijvakken als criminoloog. Met haar ervaring in het onderwijs en haar onderzoek naar criminaliteit, presenteert zij op een zeer boeiende wijze welke signalen binnen scholen erop wijzen dat leerlingen betrokken zijn bij criminele activiteiten.
Datum, Tijd & Locatie
Datum: 31 mei 2024
Tijd: 13:00 tot 17:00 uur (met aansluitend borrel)
Locatie: Faculteit Sociale Wetenschappen, Wassenaarseweg 52, 2333 AK Leiden (5 min lopen vanaf leiden Centraal)
Kosten
Voor partners van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland (Bètasteunpunt Zuid-Holland en Regionaal Steunpunt Leiden) zijn er geen kosten verbonden aan deelname. Hier vindt u een overzicht van alle partnerscholen van ONZ. Voor docenten van niet-partnerscholen worden wel kosten in rekening gebracht. De kosten bedragen €235 voor dit symposium en worden bij uw school in rekening gebracht.