Docentenchallenge
Gezamenlijke aanpak op het gebied van meer vo docenten en professionalisering van docenten in het bèta-technisch domein.
Aanleiding
Om goed onderwijs te kunnen verzorgen, is het belangrijk dat scholen over voldoende kwalitatief sterke docenten beschikken. De komende jaren dreigt zowel het kwalitatieve als het kwantitatieve lerarentekort echter op te lopen, vooral voor de bètavakken. Veel oudere docenten gaan met pensioen en te weinig studenten kiezen op dit moment voor het leraarschap. In het sectorakkoord VO en de VO-agenda 2014-2020 is het aantrekken en opleiden van goede docenten en verdere professionalisering dan ook een belangrijk thema, waarbij praktische ondersteuning wordt geboden.
Via de bestaande infrastructuur van regionale VO-HO-netwerken (zoals het Bètatechnieknetwerk van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland) wordt de regionale ketensamenwerking gestimuleerd tussen voortgezet onderwijs, hoger onderwijs en bedrijfsleven. In deze netwerken kunnen zittende docenten in het voortgezet onderwijs zich, in contact met het technisch hoger onderwijs en bedrijfsleven, doorlopend professioneel ontwikkelen, werken aan vak vernieuwingen en de aansluiting VO-HO verbeteren.
Gedeelde urgentie
Op 13 september 2018, 1 februari 2019 en 20 mei 2019 is er op uitnodiging van Prof Dr. Rob Mudde Vice Rector Magnificus / Vice President Education van de TU Delft met o.a. bestuurders van de hoger onderwijs partners uit het Bèta Domein Onderwijsnetwerk Zuid-Holland een drietal werksessies geweest, waarbij de urgentie is uitgesproken om samen aan de slag te gaan.
- De TU Delft ‘adopteert’ het doel uit het Techniekpact Professionalisering vo-docenten en meer vo-docenten voor de regio Zuid-Holland/Zeeland waarbij het bèta technieknetwerk Bètasteunpunt Zuid Holland (onderdeel van Onderwijs Netwerk Zuid Holland) een faciliterende en regisserende rol speelt.
- Met partijen uit het VO-HO en belanghebbenden als gemeentes en bedrijven wordt een gezamenlijke meerjarige ‘Doe-agenda’ opgesteld op het gebied van meer vo docenten en professionalisering van docenten in het bèta-technisch domein.
Uit de werksessies zijn de volgende gezamenlijke onderwerpen vastgesteld om concreet aan de slag te gaan in Zuid-Holland.
- Door de kennis en kunde van al deze partijen te verbinden zorgen we met elkaar voor:
- Kwalitatief beter onderwijs: docenten passen nieuwe inzichten en opgedane vaardigheden en kennis toe in de klas.
- Vernieuwend onderwijs: door meer inzicht in de trends en ontwikkeling binnen hun vakgebied, zowel vanuit het onderwijsveld als bedrijfsleven.
- Aansluitend onderwijs: door de samenwerking tussen het voortgezet- en hoger onderwijs en aansluiting op de arbeidsmarkt.
- We roepen het schooljaar 2020/2021 uit als het jaar van het duurzame schoolgebouw in Zuid-Holland.
- Alle initiatieven die we al kennen of nog gaan leren kennen die te maken hebben met duurzame schoolgebouwen verbinden wij aan elkaar.
- De initiatieven hebben raakvlakken met het curriculum op het voortgezet onderwijs, bieden mogelijkheden om bij elkaar in de keuken te kijken (gastlessen, traineeships).
- In het themajaar werken we aan verbetering van het imago van (werken) in het onderwijs in Zuid-Holland
- Door deze initiatieven ontstaat een aanzuigende werking om samen te werken met het onderwijs
Meer informatie: docentenchallenge@tudelft.nl
Verslagen