ONZ-jaarsymposium

Onderwijs in de maatschappij van nu

De samenleving verandert razendsnel, en het onderwijs verandert mee. Lesprogramma’s en schoolvakken vernieuwen, technologie evolueert en leerlinggedrag verschilt van vroeger. Het ONZ-jaarsymposium Onderwijs in de Maatschappij van Nu biedt een dag vol inzichten en praktische handvatten om direct in de klas toe te passen.

 

Nadira Saab opent de dag met een lezing over het belang van technologie in het onderwijs. Joe Benetti sluit af met impact-driven education, waarin hij ingaat op de invloed van het secundair onderwijs op de ontwikkeling van het hoger onderwijs. Verder zijn er zes inspirerende workshops die je kunt bijwonen. Lees onderstaand het aanbod en meld je aan!

 

 

Keynote speaker: Technologie in het onderwijs- Nadira Saab

Nadira is Hoogleraar Onderwijswetenschappen en in haar onderzoeken richt ze zich onder andere op het gebruik van e-didactiek, technologie in het onderwijs en samenwerkend leren. Voor het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft zij in 2023 de kennisagenda voor technologie in het onderwijs geschreven. Technologie biedt namelijk mogelijkheden om het onderwijs effectiever en efficiënter te maken, daarnaast kan technologie het leerproces van leerlingen ondersteunen, hun leerprestaties verbeteren en leraren helpen hun onderwijspraktijk te verbeteren.

 

Workshops

 

 

 

 

 

 

Keynote speaker: Impact-driven education – Joe Binetti

Joe Binetti werkt als onderzoeker impactgedreven onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn werk richt zich op het ontwikkelen van open onderwijs en het scheppen van vrije leeromgevingen waarin leerlingen hun eigen creativiteit kunnen ontplooien. Een van zijn grote doelen is dan ook het samenbrengen van universitaire theorie met de ervaringen van leerlingen en studenten. In zijn keynote zal hij ingaan op zijn eigen ervaringen in het onderwijs, zowel uit zijn tijd als middelbareschooldocent in Italië als in zijn huidige rol aan de universiteit.

 

Wij kijken er enorm naar uit om met elkaar in gesprek te gaan over de uitdagingen en kansen van onderwijs in een veranderende wereld. Tot 9 mei!

 

 

Datum, tijd & locatie

Vrijdag 9 mei

Pieter De La Courtgebouw

Wassenaarseweg 52, 2333 AK Leiden

 

 

ONZ-schoolmanagementoverleg De nood is hoog! Het lerarentekort dwingt tot Anders Organiseren

Op donderdag 9 maart organiseert ONZ het jaarlijkse schoolleidersoverleg, ditmaal met als thema: De nood is hoog! Het lerarentekort dwingt tot Anders Organiseren. Deze ONZ-bijeenkomst vindt plaats van 17.00 tot 21.00 uur (incl. diner) in het Pieter de la Court gebouw van Universiteit Leiden.

Tijdens deze avond laten schoolleiders en hun collega’s van het John Dewey College, het Huizermaatcollege en het Melanchthon Bergschenhoek u door middel van praktijkvoorbeelden zien, hoe ze proberen het lerarentekort op te vangen. Bovendien vertellen TU Delft en Universiteit Leiden hoe u getrainde universitaire studenten kunt inzetten als extra handjes in de school.

Daarna gaan we in de vorm van een panelgesprek kijken hoe u hier in de eigen school mee verder kunt. Expertise delen en leren van elkaar staat voor ons bij ONZ centraal.

 

Doelgroep

De thematiek die wordt behandeld binnen ons samenwerkingsverband ONZ is niet alleen interessant voor schoolleiders, maar ook voor andere leden uit het managementteam (bijv. afdelingsleiders, teamleiders, leerjaarcoördinatoren, etc.). Zij zijn eveneens van harte welkom!

 

Programma

Hier vindt u meer informatie over het programma van de bijeenkomst.

 

Datum & tijd

Datum: donderdag 9 maart 2023
Locatie: Pieter de la Court gebouw – Universiteit Leiden
Adres: Wassenaarseweg 52 – 2333 AK Leiden
Zaal: Inspiration Lab 1B.01 (eerste verdieping)
Tijd: 17.00 tot 21.00 uur (incl. diner)

Verhalen in geschiedenislessen

Verhalen tijdens de geschiedenisles roepen al snel het beeld op van de ouderwetse leraar ‘die zo mooi vertellen kon’. Sinds enige jaren is docent Neely de Ronde actief aan de slag gegaan met historische verhalen als kern van een deel van haar lessen. Daarbij ging ze steeds op zoek naar passende werkvormen om met de leerlingen aan de slag te gaan naar aanleiding van het verhaal.

Ze zag grote impact op verschillende didactische en pedagogische vlakken:

 

Doel & resultaat

Het streven is om geschiedenislessen betekenisvoller en effectiever te maken. Bijvoorbeeld door met collega’s:

 

Datum & tijd

De eerste bijeenkomst vindt plaats op maandag 27 maart van 16.00 uur tot 18.00 uur in het Pieter de la Court gebouw op Universiteit Leiden.

 

Hoe motiveer ik de hersenen van mijn leerlingen? 3 (aparte) workshops voor docenten

In drie verschillende bijeenkomsten gaat Universitair docent Annelinde Vandenbroucke met sommige van haar studenten in op een aantal onderwerpen binnen de ontwikkelpsychologie. Aan het einde van de workshop begrijpen docenten op een basaal niveau wat er gebeurt tijdens de hersenontwikkeling in de puberteit. Er worden handvatten gegeven over hoe deze kennis vertaald kan worden naar de klas. De bijeenkomsten zijn los van elkaar te volgen, via het aanmeldformulier kunt u aangeven bij welke bijeenkomst u wilt zijn. Alle drie de bijeenkomsten duren van 15:30 tot 17:30 en vinden plaats op het Pieter de la Court gebouw van de Universiteit Leiden.

 

 

10 november: Executief functioneren

In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en executief functioneren, met een nadruk op aandacht. Wat is aandacht precies? En hoe werkt aandacht in het brein? Wat gebeurt er als er problemen zijn met aandacht? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis op het gebied van hersenontwikkeling en executief functioneren, met als focus aandacht. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.

 

 

17 november: Sociaal-emotionele ontwikkeling

In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en sociaal-emotionele ontwikkeling. Wat gebeurt er in het puberbrein waardoor emoties zo hoog op kunnen lopen? Hoe ontwikkelt emotie regulatie zich? En wat is de relatie tussen sociaal-emotionele ontwikkeling en leren? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis rond hersenontwikkeling en sociaal emotionele ontwikkeling. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.

 

 

24 november: Invloed van omgevingsfactoren

In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en welke invloed omgevingsfactoren zoals slaap, en beweging kunnen hebben op het brein en leren. Wat gebeurt er in het puberbrein waardoor hun slaappatroon veranderd? Hoe kun je door beweging beter leren? En hoe speel je hierop in, op school- en klasniveau? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis rond hersenontwikkeling en de invloed van slaap en beweging daarop. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.