ONZe boekenclub start met Confrontaties van Simone Atangana Bekono. Dit boek gaat over de 16-jarige Salomé, een meisje met een Kameroens-Nederlandse achtergrond. Ze wordt gepest vanwege haar huidskleur en belandt in een jeugdgevangenis wanneer ze haar pestkop terugpakt. Dit boek, dat de prijs won voor het Beste Boek voor Jongeren 2021, reflecteert op de (on)mogelijkheid van de multiculturele samenleving, op het leven tussen twee culturen en de poreuze grens tussen slachtoffer en dader. Het is geschreven vanuit een antikoloniaal gezichtspunt en verweeft de koloniale geschiedenis met boze vrouwen uit de klassieke mythologie. Om zo’n boek in de klas goed te kunnen bespreken is het belangrijk om de historische en literaire betekenis goed te kunnen duiden. In de bijeenkomst verkennen we deze aspecten met dr. Esther Op de Beek, universitair docent moderne Nederlandse letterkunde.
Overzicht bijeenkomsten boekenclub 2022/2023:
- 16 februari – Confrontaties van Simone Atangana Bekono
- 20 april – Wij zijn licht van Gerda Blees
Per deelname aan de boekenclub graag apart aanmelden per bijeenkomst.
DOEL & RESULTAAT
Iedereen leest van tevoren het boek. In de bijeenkomst praten we met elkaar over de tekst en vervolgens bespreken we de didactische mogelijkheden.
DATUM & TIJD
De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 16 februari van 16.00 tot 18.00 uur. We sluiten de bijeenkomst gezellig af met een borrel.
Nascholingsdag ‘Kiplekker’ voor primair en voortgezet onderwijsWat is het recept om je kiplekker te voelen? Tijdens deze vakoverstijgende nascholingsdag voor professionals in het basis- en voortgezet onderwijs, staat de mentale en fysieke gezondheid van leerlingen centraal. Hoe gaat het nu met het welzijn van je leerlingen, zitten ze lekker in hun vel? Wat kun je doen in je dagelijkse onderwijspraktijk?
Specialisten van onder andere de Universiteit Leiden, de Erasmus Universiteit en docenten uit de regio komen aan het woord in diverse workshops over thema’s zoals mentale veerkracht, stress, de kracht van obstakels, bewegend leren en motivatie. Zij beschikken niet alleen over wetenschappelijke kennis, maar zijn daarnaast ook vanuit de praktijk zeer deskundig, waar deelnemers in hun eigen onderwijs hun voordeel mee kunnen doen.
DATUM EN TIJD
De nascholingsdag vindt plaats op dinsdag 7 juni 2022 van 16:00 – 20:30 uur (inclusief diner) in het Pieter de la Courtgebouw te Leiden. Deze locatie bevindt zich op 5 minuten loopafstand van het station Leiden Centraal (uitgang station richting LUMC).
DOEL EN RESULTAAT
Je ontmoet andere collega’s uit zowel het primair als het voortgezet onderwijs, wie weet welke eyeopeners dit oplevert. Daarnaast kan je al je vragen kwijt bij experts. Kortom: je komt met nieuwe inzichten en ideeën terug op school. Deelnemers die het volledige programma hebben bijgewoond ontvangen aan het einde van de dag een nascholingscertificaat.
Masterclass vertalen: didactisch hulpmiddel om het taalbewustzijn en burgerschap van leerlingen te bevorderenHoe vertaal je de songteksten van een film als Frozen? En hoe zit dat met non-binaire persoonlijk voornaamwoorden als ‘they/them’ in het Engels of ‘iel’ in het Frans? Wat kunnen we leren van Google Translate?
In deze masterclass bespreekt vertaalster Lette Vos hoe je met je leerlingen in gesprek kunt gaan over inclusief taalgebruik door middel van een onderzoekje dat ze zelf kunnen uitvoeren. Taalkundige Lettie Dorst laat zien hoe je Google Translate en liedteksten in kunt zetten om leerlingen bewust te maken van de specifieke eigenschappen van een taal en cultuur. Tijdens deze bijeenkomst gaan we aan de slag met een concrete opdracht over de vertalingen van Frozen, die ingezet kan worden in alle taallessen.
Sprekers: Lettie Dorst – universitair docent taalkunde aan de Universiteit Leiden en onderzoeker op het gebied van vertalen & Lette Vos – Literair vertaalster vanuit het Engels (vertaalde onder meer Girl, Woman, Other van Bernardine Evaristo)
Datum: 28 juni 2022
Tijd: 15:00 – 17:30 uur
Doelgroep: Alle taaldocenten: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Arabisch, Chinees, Grieks, Latijn, etc.
Locatie: Pieter de la Court gebouw, Universiteit Leiden
The English Book Club: Reading Lahiri’s The Namesake in the ClassroomIn this interactive discussion session, we will discuss Jhumpa Lahiri’s novel The Namesake by focusing on three main issues that are all connected, namely migration, identity, and the importance of names (especially Gogol). We expect participants to have read the entire novel (which is quite accessible and reader-friendly!).
After an introduction by Prof.dr. Peter Liebregts, Professor of Modern Literatures in English at the Leiden University Centre for the Arts in Society, we will discuss how to introduce this book to secondary school learners of English. We invite everyone to bring forward ideas and suggestions for our group discussion.
Doel & resultaat
Deeper understanding of the novel and its various themes and style
Using the accessibility of this particular novel to open up discussions about the relevance of such issues as migration and identity.
Datum & tijd
The English Book Club vindt plaats op dinsdag 29 maart van 15:00 – 17:00 uur.
Indien de situatie het toelaat is het in Leiden.
Onderwijsnetwerk Zuid-Holland organiseert een reeks van drie bijeenkomsten rondom het thema (wereld)burgerschap voor docenten, docentopleiders, bestuurders en schoolleiders. De tweede bijeenkomst in de reeks vindt op donderdag 14 april a.s. plaats van 14.00 uur – 17.15 uur bij Universiteit Leiden. Deze bijeenkomst, getiteld Wereldburgerschap, de poort naar inclusief onderwijs?, wil bijdragen aan inclusief onderwijs, door handvatten aan te reiken voor het ontwerpen van een pedagogische klimaat en lespraktijk waarin ook waardering is voor niet-dominante perspectieven, identiteiten en verhalen. Diverse deskundigen zullen op deze middag bijdragen aan een inspirerende bijeenkomst gericht op het versterken van een inclusieve attitude in het onderwijs.
Miguel Heilbron verzorgt de kick-off van de bijeenkomst met een Inspirational Opening over zijn ervaringen als sociaal-innovator met curriculumverrijking van het vak Geschiedenis met nieuwe perspectieven. Sarita Bajnath, deskundig trainer op het gebied van inclusiviteit en diversiteit, leidt hierna een bijzondere, interactieve lezing getiteld: Culturele Sensitiviteit: hoe kijken wij naar afkomst? Deelnemers worden hier verleid en uitgedaagd om gedurfd de eigen lens waarmee in onderwijscontext naar niet-dominante culturen gekeken wordt onder de loep te nemen.
Na het plenaire gedeelte kunnen de deelnemers kiezen uit een van de twee aangeboden workshops: Curriculumverrijking & Gekleurd Schoolleiderschap. Aanmelding voor het programma en de workshop van keuze, dient online via de website van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland te gebeuren. Het aantal beschikbare plekken is beperkt, dus meld je snel aan.
Gedetailleerde informatie over de sprekers, trainers en de inhoud van de lezingen en workshops vind je hieronder.
Programma
14.00 uur – 14.05 uur Welkomstwoord door Jiwan Does & Arthur Pormes
14.05 uur – 14.30 uur Inspirational Opening door Miguel Heilbron
14.30 uur – 16.00 uur Interactieve lezing ‘Culturele Sensitiviteit’ door Sarita Bajnath
16.00 uur – 16.15 uur Koffiepauze
16.15 uur – 17.15 uur Workshops Curriculumverrijking of Gekleurd Schoolleiderschap (keuze
vooraf aangeven)
17.15 uur – 17.45 uur Borrel
Aanmelding & Info
Datum: Donderdag 14 april 2022
Locatie: Universiteit Leiden (wandelafstand van Station Leiden Centraal)
Tijd: 14.00 uur – 17.15 uur
Inspirational Opening (14.05 uur – 14.30 uur)
Miguel Heilbron (directeur fawaka wereldburgerschap)
Sociaal-innovator Miguel Heilbron zet zich al meer dan 15 jaar in voor inclusie, empowerment, antidiscriminatie en duurzaam ondernemen. Hij is een van de oprichters van The Black Archives en geeft leiding aan Fawaka Wereldburgerschap, een organisatie die scholen ondersteunt bij de implementatie van Wereldburgerschapseducatie. Over een van de initiatieven komt Miguel op donderdag 14 april meer vertellen: de publicatie “10 keer meer geschiedenis – Les-inspiratie”. In deze publicatie wordt aanvullende lesinspiratie gepresenteerd op de geschiedenisstof waar op Nederlandse scholen uit geput wordt. Aanvullende op het dominante westerse perspectief, staan in “10 keer meer geschiedenis – Les-inspiratie” bronnen, oefeningen en inhoud waar docenten geschiedenis uit kunnen putten die de wereldgeschiedenis vanuit meerdere perspectieven willen belichten. Miguel vertelt over de noodzaak, totstandkoming en ambities van dergelijke onderwijsinitiatieven.
Interactieve lezing ‘Culturele Sensitiviteit in het onderwijs’
(14.30 uur – 16.00 uur)
Sarita Bajnath (Inclusivity Trainer PrivilegeTraining.nl)
Inclusiviteitstrainer Sarita Bajnath verzorgt een unieke interactieve lezing over culturele sensitiviteit in het onderwijs. Een lezing vol afwisseling met komische en provocatieve sketches, persoonlijke verhalen en theorieën. In gesprek met elkaar en jezelf oefen je bewuster en beter geïnformeerd om te gaan met de invloed van jouw gedachten en opvattingen over de invloed van cultuur op onderwijs is je les(ontwikkel)praktijk. Welke impact hebben afkomst en cultuur in jouw klas? Waarom vind jij kennis over cultuurverschillen in een scholengemeenschap (on)belangrijk? Wanneer wordt culturalisatie problematisch? Welke waarde hecht je aan culturele representatie in school en samenleving en welke invloed heeft dit op het pedagogische klimaat binnen school?
Sarita Bajnath is trainer, spreker en motivator op het gebied van inclusie, diversiteit en dialoog. Ze is eigenaar van www.privilegetraining.nl. Ze verzorgt unconscious bias trainingen die bijdragen aan inclusie en bewustzijn op een brede (intersectionele) manier, namelijk etniciteit, gender, beperkingen, geaardheid, klasse en bewustmaken van privileges. Ze werkte onder andere mee aan de documentaire ‘Wit is ook een kleur’ van Sunny Bergman. Via interactieve en persoonlijke trainingen activeert ze haar deelnemers om de diepte in te gaan en kritisch naar zichzelf te kijken en hun bubbel.
DE WORKSHOPS (16.15 uur – 17.15 uur)
1.Nederlands-Indië in het onderwijscurriculum (Arthur Pormes)
Iets voor jou?
Je ziet het belang van een groter historisch bewustzijn van burgers (ook al ben je misschien geen docent geschiedenis) en je wil in je onderwijs meer aandacht besteden aan de recente koloniale geschiedenis van Nederland en de gevolgen daarvan.
Wat gaan we doen?
We bespreken vakdidactische ontwerpcriteria en kijken in kleine groepjes met een kritische blik wat er in ons lesmateriaal staat over voormalig Nederlands-Indië en de dekolonisatie van Indonesië. Vervolgens construeren we met bronmateriaal een lesopdracht.
Wat neem je mee?
Een bruikbare lesopdracht over het recente koloniale verleden van Nederlands-Indië en de hedendaagse sporen daarvan plus meer kennis over relevante bronnen hierover.
2.Inclusief schoolleiderschap door een leider van kleur (Sarita Bajnath & Jiwan Does)
Iets voor jou?
Voor docenten, schoolleiders en/of -bestuurders die interesse hebben in en willen leren van de specifieke dynamieken en uitdagingen voor schoolleiders van kleur.
Wat gaan we doen?
Inclusiviteit en representativiteit zijn concepten die hand-in-hand gaan. Hoe inclusief is de samenstelling van schoolleiders in Nederland als het gaat om zichtbare, niet-westerse etniciteit? En met welke specifieke uitdagingen kunnen schoolleiders met een zichtbare niet-westerse migratieachtergrond zich geconfronteerd zien? Is er sprake van een onderbenutting van leiderschapstalent in de educatieve contexten als het gaat om de werving, selectie en ontwikkeling van leidinggevenden van kleur met de ambitie om inclusief leiding te geven aan schoolse organisaties?
Jiwan Does (leidinggevende in het voortgezet onderwijs) en Sarita Bajnath (Inclusivity Trainer & Consultant voor bedrijfsleven, onderwijs & ngo’s) nemen de deelnemers mee in dit relatief onontgonnen terrein van inclusiviteit in het onderwijs. De workshop is zowel verhalend als conceptueel, dan weer prikkelend in zending dan weer interactief in het delen van perspectieven.
Wat neem je mee?
Nieuwe inzichten. Nieuwe verhalen. Nieuwe voornemens.
Minder stress bij leerlingen in het vo: de stress lessen“Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen in het vo regelmatig stress ervaren. Om de leerlingen daarbij te helpen, hebben wij een lessenpakket ontwikkeld en geëvalueerd bij leerlingen in de onderbouw op meerdere middelbare scholen in Nederland. Tijdens deze workshop word je getraind hoe je lessen over stress aan leerlingen kunt geven (bijvoorbeeld aan je mentorklas). Drie doelen staan centraal tijdens de lessen: 1) leerlingen kennis verschaffen over stress, 2) stress leren herkennen in het lichaam en 3) vaardigheden leren hoe met stress om te gaan.”
Opzet
Voorafgaand aan de workshop krijg je het lessenpakket toegestuurd, zodat je het vast kunt doornemen. Tijdens de workshop zal er eerst iets worden verteld over het project en zal er worden ingegaan op de resultaten. Vervolgens worden de verschillende doelen (inclusief onderdelen) van de Stress Lessen doorlopen. Daarna ga je zelf een stukje van het lesmateriaal presenteren. Het doel is dat je na afloop van de training de lessen zelf kunt geven. De stress lessen zijn bedoeld voor leerlingen in de onderbouw.
Datum & tijd
De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 10 februari 2022 van 15:00 tot 18:00 uur in Leiden. Er is plek voor 20 deelnemers dus meld je graag tijdig aan.