PLG Taal in Perspectief is gestart
Op maandag 27 januari is de PLG Taal in Perspectief officieel gestart! Onder begeleiding van vakdidactici van de Universiteit Leiden hebben professoren uit het WO en docenten uit het VO samen de basis gelegd voor een nieuwe, inspirerende lesmethode voor de moderne vreemde talen.
Parels tot een ketting rijgen: zo luidde de opgave die Esther de Vrind, vakdidactica Frans, tijdens de plenaire inleiding aan de aanwezige leraren stelde. Hoewel de universiteit veel bijzondere en diepgaande kennis over taal en cultuur bezit, is het zaak om deze parels samen te voegen tot een schitterend sieraad. Zo moeten de losse elementen samensmelten tot een bruikbare, doorlopende en op maat gemaakte lesmethode voor het voortgezet onderwijs. Hierbij is de expertise van vakdocenten uit de praktijk vanzelfsprekend onmisbaar.
Zodoende zijn de leraren en professoren met deze duidelijke instructies in gedachten in aparte werkgroepen uiteengegaan om hun ideeën uit te wisselen over de verschillende thema’s die centraal stonden binnen hun vakgebied. Zo is er bij Frans nagedacht over de rol van de francofonie wereldwijd, bijvoorbeeld in Marokko, Martinique en Togo, en ook over hoe deze rijkdom aan cultuur en landen in de les geïntegreerd kan worden. Nadat de docenten en vakdidactici van Duits en Engels eerst gezamenlijk hebben geluisterd naar presentaties over vakinhoudelijk onderzoek, zijn ook zij uiteengegaan om enerzijds te spreken over het Duits in Namibië (het Namdeutsch) en anderzijds over framing en de macht van taal. In alle werkgroepen speelde de vakvernieuwing van de moderne vreemde talen natuurlijk een sleutelrol.
Met goede moed zijn de werkgroepen aan het eind van de dag uiteengegaan – er is genoeg om te overdenken alvorens men weer samenkomt. Voel je je ook geroepen om bij te dragen aan de ontwikkeling van hoogstaand onderwijs binnen de moderne vreemde talen? Voor de komende werkgroepen blijven de inschrijvingen openstaan. Schrijf je dus in voor de PLG Taal in Perspectief!