Samenwerken aan wateronderwijs / Bètacoördinatorenoverleg

LOB in de nieuwe examenprogramma’s
In de nieuwe concept examenprogramma’s voor havo en vwo staat het onderdeel oriëntatie op studie en beroep. Dit onderdeel geeft ruimte om oriëntatie loopbaan en beroep (LOB) vast te leggen in een PTA. Daarmee wordt de rol van vakdocenten groter, want juist zij kunnen nu de verbinding leggen tussen de vakinhoud en mogelijke beroepsrichtingen. In de keynote komen de thema’s landbouw en water samen in een toekomstvisie voor Nederland. Tijdens de werksessie komen de mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling in de vakken natuurkunde, wiskunde, techniek, scheikunde en nlt aanbod. We delen good practices en geven concrete voorbeelden van de integratie van LOB in de lespraktijk en PTA. Ook is er ruimte om, onder begeleiding van het Expertisepunt LOB, te werken aan direct toepasbare lesideeën.

 

Schoon water en voedselproductie zijn belangrijke thema’s in de nieuwe (concept)examenprogramma’s van Biologie, Scheikunde en NLT. Ook zijn schoon water en voedselproductie opgenomen in de Sustainable Development Goals van de UN. Dit geeft aan dat zowel in het onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties hier belangrijke uitdagingen liggen. Deze bijeenkomst heeft als doel om vertegenwoordigers uit de drie bovengenoemde sectoren elkaar te laten ontmoeten, kennis te delen en elkaar te inspireren rondom het thema Samenwerken aan duurzaam wateronderwijs van de toekomst.

 

Locatie, Datum en tijd:

Donderdag 10 april: 16 – 20 uur (inclusief maaltijd)

Arcadia Chrysanten, De Lier (exacte locatie nader bekend)

 

Programma (onder voorbehoud)
15:30 – 16:00 uurInloop
16:00 – 16:15 uurOpening en welkom namens Arcadia
16:15 – 16:45 uurKeynote Guus Meis, beleidsspecialist Water Glastuinbouw Nederland
Waterstrategie, duurzaamheid, wet- en regelgeving en toekomstvisie in de Nederlandse glastuinbouw & Gewasoverstijgend onderzoek en innovatie.
16:45 – 17:15 uurInzichten Inholland
Actielijnen talent vanaf VO via MBO/HBO/WO naar de cluster glastuinbouw
17:15 – 18:00 uurRondleiding door het Glastuinbouwbedrijf Arcadia: Water in de ondernemerspraktijk en ruimte voor vragen en behoeften van docenten
18:00 – 18:45 uurNetwerkdiner
18:45 – 20:00 uurWerkgroep
–    Het Expertisepunt LOB helpt docenten de vertaling te maken naar de lespraktijk
18:45 – 20:00 uurBètacoördinatorenoverleg
TRAININGSAANBOD VOOR TOA’S EN DOCENTEN SCHEIKUNDE EN BIOLOGIE

In samenwerking met Biotech Training Facility

Schrijf je in met korting!

 

In samenwerking met Onderwijs Netwerk Zuid-Holland biedt Biotech Training Facility nu een selectie van trainingen aan voor TOA’s en docenten scheikunde en biologie in het voortgezet onderwijs. Deze trainingen zijn gericht op het versterken van praktijkvaardigheden en het uitbreiden van vakkennis, met een breed aanbod aan praktische workshops en nascholing over uiteenlopende onderwerpen.

 

Schrijf je in via de speciale link bij de training en vermeld dat je via ONZ komt. Je profiteert dan van 15% korting op de deelnamekosten! Grijp deze kans om je vakkennis en vaardigheden te verdiepen en te vernieuwen.

 

 

TOA’s en scheikundedocenten:

https://biotechtrainingfacility.com/nl/trainingen/masterclass-pipetteren

dinsdag 11 februari 2025 of vrijdag 17 oktober 2025

In deze cursus worden alle aspecten behandeld die invloed hebben op het reproduceerbaar en accuraat pipetteren van verschillende vloeistoffen met het oog op Good Laboratory Practice(GLP) normering. Daarnaast wordt gekeken naar de werking van pipetten, het onderhoud van pipetten en de controle van het juist afgegeven volume (kalibratie). Theorie wordt afgewisseld met praktijkoefeningen in een echte laboratoriumomgeving.

 

https://biotechtrainingfacility.com/nl/trainingen/online-cursus-lyofilisatie-vriesdrogen-live

Deze cursus is voor iedereen die geïnteresseerd is om de technische, wetenschappelijke en regelgevende achtergrond van vriesdrogen (lyofilisatie) in een GMP-omgeving te leren kennen.

 

TOA’s en biologiedocenten:

https://biotechtrainingfacility.com/nl/trainingen/introductie-in-gmp

vrijdag 14 maart 2025 of vrijdag 12 september

 

Tijdens deze cursus maak je kennis met GMP.We introduceren je in de wereld van GMP. Interactieve theorie wordt afgewisseld met workshops en we sluiten af met de beleving van GMP in de praktijk. Door te zien, horen en doen  maak je kennis met alle aspecten van het werken in GMP.  Je ervaart in levenden lijve hoe het is om in een schone omgeving te werken door je mee te nemen in onze cleanroom. Daar horen onder andere ook GMP kleedprocedures bij. Zijn kleedprocedures echt nodig? Jazeker! De mens vormt het grootste risico in de farmaceutische wereld. De uitdaging bij GMP is het beperken van dit risico. Hierbij zijn expertise, gedrag en uitvoering belangrijk. Deze aspecten lopen als een rode draad door het programma. Bovendien ga je oefenen met het invullen van een echt GMP document. Wat zijn de criteria voor een goede GMP documentatie en waarom is dit belangrijk binnen de GMP wereld? Er wordt ook ingegaan op situaties die niet volgens GMP uitgevoerd zijn. Wat kunnen de consequenties zijn? Kortom, met deze cursus ervaar je GMP op een manier die je nooit meer zal vergeten.

 

https://biotechtrainingfacility.com/nl/trainingen/inleiding-tot-de-biofarmaceutische-productie-gmp-biotech-bootcamp-voor-afgestudeerden

 

Je maakt kennis met de principes van Good Manufacturing Practice (GMP). Deze kennis wordt in de praktijk gebracht om een goed inzicht te krijgen in de rol en het belang van GMP.

 

https://biotechtrainingfacility.com/nl/trainingen/online-vaccin-productie-academie-module-1-basisvereisten-vaccinproductie

 

Deze cursus gaat in op de basisvereisten voor de productie van een vaccinproductie.

 

https://biotechtrainingfacility.com/nl/trainingen/online-vaccin-productie-academie-module-5-batch-vrijgifte

 

In deze cursus leer je onder andere over de verschillende test technieken voor het testen van een geneesmiddel substantie of een eindproduct en wat er met deze technieken getest wordt.

 

https://biotechtrainingfacility.com/nl/trainingen/online-vaccine-production-academy-module-8-vaccin-ontwikkeling

 

In deze cursus leer je onder andere wanneer de noodzaak van een vaccin ontstaat, wat de verschillende stappen die gevolgd worden tijdens het ontwikkelen van een vaccin zijn en welke studies uitgevoerd moeten worden tijdens de ontwikkeling van een vaccin.

 

Geef bij aanmelden door dat je via het ONZ komt, dan ontvang je 15% korting op de prijs.

Nobelprijs lezing 2024

Wil jij een inkijkje krijgen in de wereld van wetenschappelijke prestaties en ontdekkingen? Dan nodigen we je graag uit voor de Nobelprijs lezing 2024! Elk jaar organiseren we een lezing die inzoomt op de natuurkunde en scheikunde achter de Nobelprijzen.

 

Lezingen:

 

Machine learning met behulp van neurale netwerken door Dr. Dimitrios Zarouchas, associate professor TU Delft, faculteit Lucht- & Ruimtevaart

De Nobelprijs voor de natuurkunde is dit jaar toegekend voor onderzoek dat het fundament heeft gelegd voor machine learning met behulp van neurale netwerken. Dr. Dimitrios Zarouchas verzorgt een lezing rond dit thema. Hij is associate professor aan de TU Delft, faculteit Lucht- & Ruimtevaart. Machine learning is direct van toepassing in zijn onderzoek, onder andere naar de vermoeidheid van composietmaterialen en legeringen.

Voorspellen van eiwitstructuren met computermodellen door Nikolina Šoštarić, assistant professor TU Delft Bio-informatica and Computational Biology

De Nobelprijs voor de scheikunde is dit jaar toegekend voor onderzoek naar het voorspellen van eiwitstructuren en het ontwerpen van eiwitten met behulp van de computer. Naar aanleiding van deze prijs verzorgt Dr. Nikolina Šoštarić een lezing waarbij ze de link tussen scheikunde, biologie en computerwetenschappen in het onderzoek naar eiwitten zal belichten. Ze is assistant professor aan de TU Delft, faculteit Technische Natuurwetenschappen. Ze doet onder andere onderzoek naar de interacties tussen biomoleculen.

 

 

Programma:

15:45 – 16:00 uurInloop
16:00 – 16:45 uurLezing natuurkunde – Machine learning met behulp van neurale netwerken door Dr. Dimitrios Zarouchas, associate professor TU Delft, faculteit Lucht- & Ruimtevaart
16:45 – 17:30 uurLezing scheikunde –  Voorspellen van eiwitstructuren met computermodellen door Nikolina Šoštarić, assistant professor TU Delft Bio-informatica and Computational Biology
17:30 – 18:30 uurnetwerkbuffet
18:30 – 20:00 uurVoor betacoordinatoren het Betacoordinatorenoverleg

 

 

 

 

Exclusieve rondleiding door het Anatomisch Museum te Leiden

Sinds 2007 zijn meer dan 800 anatomische preparaten en modellen tentoongesteld in het Anatomisch Museum, dat zich bevindt in het onderwijscentrum van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Het museum, modern ingericht, speelt een belangrijke rol in het medisch en biomedisch onderwijs in Leiden. In 2009 werd het museum zelfs genomineerd voor de prestigieuze European Museum of the Year Award, vanwege zijn uitzonderlijke bijdrage aan het vergroten van de publieke toegankelijkheid en kwaliteit van de collectie.

Het museum biedt een bijzondere inkijk in de complexiteit en schoonheid van het menselijk lichaam, met een rijke collectie van preparaten en modellen die de anatomie op indrukwekkende wijze tot leven brengen. Speciaal voor biologiedocenten die lid zijn van OnderwijsNetwerk Zuid-Holland (ONZ), organiseert ONZ een exclusieve rondleiding door dit fascinerende museum.

 

 

Doel & resultaat

Tijdens deze unieke rondleiding krijg je de kans om dieper in te gaan op de anatomische structuren die nauw aansluiten bij de biologielessen die je geeft. Onder leiding van een deskundige gids word je geïnspireerd met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en krijg je praktische ideeën voor opdrachten die direct toepasbaar zijn in jouw klaslokaal. Bovendien biedt de rondleiding je de mogelijkheid om later een educatief bezoek voor je eigen klas te organiseren.

Mis deze unieke kans niet om je vakkennis te verdiepen en je leerlingen te verrijken met boeiende anatomische inzichten!

 

Alleen toegankelijk voor ONZ-leden en deelname is gratis!

 

 

LOCATIE, DATUM & TIJD

Donderdag 6 maart 2025

Van 15:30 tot 16:30 uur

Anatomisch Museum

Hippocratespad 21

2333 ZD Leiden

Eerste Hulp bij Profielwerkstukbegeleiding – conclusie onderbouwen met getallen

Karin Koens, docent biologie, geeft deze workshop en heeft veel ervaring met het begeleiden van leerlingen bij hun PWS. Als leerlingen zelfstandig onderzoek doen en daarbij metingen uitvoeren, levert dit getallen op. Maar om die te kunnen interpreteren en een goede conclusie te trekken, is statistiek nodig. In de workshop komen drie statistische toetsen aan de orde die goed bruikbaar zijn bij het onderzoek dat leerlingen vaak doen tijdens hun biologie of scheikunde opleiding in de bovenbouw.

 

Een voorbeeld. Als een leerling meet dat de gemiddelde hartslag bij stress (89 bpm)  hoger is dan de gemiddelde hartslag in rust (75 bpm), is dit dan te beschouwen als een echt, significant verschil? Of is het verschil veel te klein en is het toeval? (Hoe) hang dit af van het aantal metingen?

 

De workshop start met een korte uitleg over het formuleren van de nulhypothese en gaat in op het begrip p-waarde en op drie typen onderzoeksvragen die vaak terug komen in leerlingonderzoek. Vervolgens analyseer je zelf de onderzoeksresultaten van een gegeven onderzoek door de p-waarde te berekenen. Daarvoor gebruik je Excel. De p-waarde bepaalt dan of de verschillen in de gemeten waarden significant zijn of niet. Als de tijd het toelaat kun je dit doen voor drie typen onderzoek, ieder gebaseerd op een ander type onderzoeksvraag. Dan heb je geoefend met drie typen statistische toetsen. De toetsen die worden besproken zijn de T-toets, de Pearson’s correlatiecoëfficiënt en de Chi-kwadraat toets.

 

Materiaal: theorieboekje met opdrachten wordt uitgedeeld en digitaal ter beschikking gesteld. Hierin zit ook een ‘knoppencursus’ die de leerlingen stap voor stap begeleidt bij het uitvoeren van de toets in Excel. PowerPoint wordt digitaal ter beschikking gesteld. Neem voor deze workshop een laptop met Excel mee!

 

 

DOEL & RESULTAAT

Het begrip p-waarde, de T-toets, de Pearson’s correlatiecoëfficiënt en de Chi-kwadraattoets beheers je om je leerlingen hierin te kunnen begeleiden bij hun PWS.

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Woensdag 11 oktober | 17.00 – 19.30 uur | Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 | 2333 BN Leiden

Antibiotica Scavenger hunt voor leerlingen

Wist je dat antibiotica resistentie een steeds groter probleem wordt? En wist je dat bacteriën antibiotica kunnen produceren?

Voor de Antibioticadag op 18 november van Leiden City of Science hebben we een leuke en leerzame scavenger hunt ontwikkeld, waar onderbouwleerlingen van de middelbare school aan mee kunnen doen. Via de app ActionBound krijgen de leerlingen een aanwijzing die hen naar een locatie in Leiden leidt waar een QR code is verborgen. De leerlingen moeten een vraag over antibiotica beantwoorden om de volgende hint te krijgen. Er zullen verschillende onderzoekers aanwezig zijn met informatie die kan worden gebruikt om vragen te beantwoorden die verschijnen wanneer de QR-code wordt gescand. Het doel is om de leerlingen kennis bij te brengen over het onderwerp antibiotica en antibioticaresistentie!

Verkrijgbaar in het Nederlands of Engels.

 

 

In het kort

Wat: Scavenger hunt over antibiotica

Wanneer: vrijdag 18 november 2022

Wie: onderbouwleerlingen van de middelbare school (havo/vwo). De activiteit sluit het beste aan bij de leerstof van biologie en nlt.

Duur: 1 – 1,5 uur

Start: Centrum van Leiden, de exacte locatie wordt later bekend gemaakt. Deelname kan de hele dag van start gaan. Geef in het aanmeldformulier een voorkeur voor starttijd door.

Groepsgrote: 30 leerlingen (de leerlingen worden ingedeeld in groepjes van 4-6 leerlingen)

Aanmelden: U kunt zich aanmelden via onderstaande aanmeldlink.

 

 

 

Antibiotics scavenger hunt (English)

Did you know that antibiotic resistance is a growing problem? And did you know that bacteria can produce antibiotics?

For the Antibiotics Day of Leiden City of Science we have put together a fun scavenger hunt activity that junior high school students can take part in. The students will Using the app ActionBound, the students will receive a clue that will lead them to locations around Leiden where a QR code will be hidden, the students have to answer a question to get a new clue. Various researchers will be there to offer some information that can be used to answer questions that appear when the QR code is scanned. The aim is to teach the students about the topic of antibiotics and antibiotic resistance! Available in Dutch or English.

 

In short

What: Scavenger hunt about antibiotics

When: Friday the 18th of November 2022

Who: junior high school students (HAVO, VWO) (it fits best with biology and nlt)

Duration: 1 – 1,5 hour

Start: City centre of Leiden, the exact location will be announced later. It is possible to leave at any moment during the day. Please fill in your preferences in the apllication form.

Group size: 30 students (the students are divided into groups of 4-6 students)

Registration: to participate you have to register your class via the link ‘Aanmelden’.

 

Masterclass seksualiteit: Seks is meer-Ganzenbord

Deze bijeenkomst is verplaatst naar het bètasymposium van 4 februari en zal aangeboden worden als workshop in het programma. 

 

Is het erg als een meisje voor de grap in de ballen van een jongen knijpt? Wat is masturberen? Deze en nog meer vragen komen aan bod bij het spel: ‘Seks is meer-Ganzenbord… wat je wilt weten en niet durft te vragen’, het educatieve seksuele voorlichtingsspel. Kennis en het vormen van een mening wisselen elkaar hier af. Daardoor komt op een speelse wijze de dialoog op gang en leren leerlingen van elkaar en zichzelf. Ze zijn zo beter in staat gezonde keuzes te maken. Het doel van het spel is om jongeren te laten oefenen met praten, hun mening te vormen én zich bewust te maken van hun wensen en grenzen op het gebied van seksualiteit en relaties.

 

Bekijk deze video van Marjolein Hottentot voor meer informatie over het bordspel:

 

 

Doel & Resultaat

Zie je er tegen op om met je klas over seks te praten? Of praat je al over seks met je klas, maar wil je een aanvulling op de bestaande lesmethodes? Of ben je op zoek naar afwisseling bij je lessen over seksuele voorlichting? Deze masterclass biedt jou als docent handvatten en houvast om seksualiteit bespreekbaar te maken in de klas. Het spel is ontworpen door Marjolein Hottentot en o.a. gebaseerd op Senseinfo, Seksuelevorming en langlevedeliefde.

 

Deze bijeenkomst duurt van 15:30 tot 18:00 uur, locatie wordt later bekend gemaakt.

Het buitenlokaal – de schooltuin als bron van inspiratie

Vorig schooljaar hebben we de online masterclass over het succesvol aanleggen van een schooltuin kunnen volgen. Deze masterclass gaan we met de docent, Ard Zwinkels van Hogeschool InHolland, de tuin in. Door te wroeten in de grond, te kijken, voelen, misschien zelfs proeven, ervaren we wat de schooltuin ons te bieden heeft. Inspiratie op doen in de natuur wordt natuureducatie op zijn best, wat er tevens toe zal bijdragen dat onze leerlingen nog meer kennis en respect voor de natuur en milieu zullen krijgen.

 

 

Doel & Resultaat

Het doel van de masterclass ‘het Buitenlokaal’ is de kennis en ervaring die we opdoen in de schooltuin daarmee de theorielessen, te verlevendigen. Die kennis en ervaring te gebruiken voor meerdere vakgebieden.

 

Deze bijeenkomst vindt plaats op het Haags Montessori Lyceum van 15:00 tot 18:00 uur.