Nascholing voor biologiedocenten: Duik in de wereld van het hart en de circulatie

Ben jij biologiedocent en wil je je kennis over het menselijk lichaam verdiepen met medische en klinische inzichten? Deze unieke nascholing neemt je mee in de fascinerende wereld van het hart en de bloedsomloop, waarbij biologie en medische praktijk samenkomen.

 

Wat ga je leren?

 

Tijdens deze nascholing krijg je een diepgaand inzicht in:
🫀 Anatomie en fysiologie van het hart en de circulatie
Elektrische activiteit van het hart en hartritmestoornissen
🏥 Cardiologische aandoeningen, zoals hartfalen, pacemakers, ICD’s en hartinfarcten
🩺 Verpleegkundige en medische zorg bij hartpatiënten
🔬 Thoraxchirurgie en innovatieve behandelmethoden

 

Waarom is dit interessant voor jou als biologiedocent?

🔹 Krijg verdiepende medische kennis die je kunt toepassen in je lessen
🔹 Ontdek de nieuwste ontwikkelingen in de cardiologie en thoraxchirurgie
🔹 Leer hoe biologische principes in de praktijk worden toegepast bij patiëntenzorg

 

Deze nascholing biedt niet alleen wetenschappelijke verdieping, maar ook een unieke blik op hoe biologie en geneeskunde elkaar in de praktijk versterken.

 

Wanneer:

dag 1, maandag       31 maart 2025
dag 2, dinsdag,        01 april  2025
dag 3, donderdag,   17 april 2025
dag 4, vrijdag,          18 april  2025

 

Doelgroep:

Biologiedocenten

 

Certificering:

Na het volgen van het volledige programma ontvang je per e-mail een certificaat van het LUMC.

ONZ-jaarsymposium

Onderwijs in de maatschappij van nu

Het ONZ-jaarsymposium staat dit keer in het teken van ‘Onderwijs in een veranderende samenleving’. Een relevant en actueel thema dat ons allemaal raakt.

 

 

Doel & Resultaat

De dag begint en eindigt met inspirerende keynote sprekers, waarover de details nog worden uitgewerkt. Verder kun je deelnemen aan verschillende workshops en lezingen. Deze sessies zijn gericht op praktische inzichten die je direct in jouw lessen kunt toepassen.

 

Er wordt volop gewerkt aan de verdere invulling van deze dag, maar hier alvast een greep uit de workshops en lezingen:

En dit is slechts een voorproefje!

 

Wij kijken er enorm naar uit om met elkaar in gesprek te gaan over de uitdagingen en kansen van onderwijs in een veranderende wereld.

 

 

Datum, tijd & locatie

Vrijdag 9 mei

Pieter De La Courtgebouw

Wassenaarseweg 52, 2333 AK Leiden

 

 

Ontwerp zelf effectief lessen met AI

Met aansluitend het Bètacoördinatorenoverleg

 

Krijg inzicht in de mogelijkheden van AI in het onderwijs en ga zelf aan de slag met praktische tools om zelf lessen te ontwerpen. Je krijgt als docent een stappenplan en praktische handvatten om AI-tools vooral ook veilig, effectief en duurzaam in te zetten.

 

Workshop effectief lessen ontwerpen met AI – Bart Giethoorn (Natuurkunde docent en oprichter Alfie)
In deze workshop leer je hoe je met AI betere en afwisselender lessen kan maken en geven. Hiervoor kijken we niet alleen naar de beste AI-gereedschappen, maar ook naar de didactiek die hierdoor mogelijk wordt gemaakt. We kijken zowel naar algemene tools (zoals ChatGPT) als naar gereedschappen die specifiek voor het onderwijs zijn gemaakt (zoals openalfie.nl). Een interactieve workshop met veel praktische werkvormen!

 

Programma
15:45 – 16:00 uur inloop
16:00 – 16:15 uur welkom en inleiding generatieve AI
16:15 – 17:45 uur workshop effectief lessen ontwerpen met AI
17:45 – 18:30 uur buffet voor alle docenten

18:30 – 19:00 uur rondleiding Stanislas

19:00 – 20:00 uur Bètacoördinatoren overleg voor betacoördinatoren

 

Locatie: Stanislas vmbo mavo Delft, Krakeelpolder 1

 

Wiskunde D-dag voor leerlingen en docenten

Met als thema “Alles is wiskunde” organiseren we op 6 juni weer de jaarlijkse wiskunde D-dag bij de TU Delft waar leerlingen en docenten zich kunnen laten inspireren in de toepassingen van wiskunde D. Wiskunde D is bedoeld als aanvulling en verdieping op wiskunde B. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met kansrekening en statistiek, een onderdeel dat niet in wiskunde B zit, maar dat bij veel universitaire studies wel belangrijk is.

 

Meer informatie over het programma en aanmelden volgt binnenkort.

Samenwerken aan wateronderwijs / Bètacoördinatorenoverleg

LOB in de nieuwe examenprogramma’s
In de nieuwe concept examenprogramma’s voor havo en vwo staat het onderdeel oriëntatie op studie en beroep. Dit onderdeel geeft ruimte om oriëntatie loopbaan en beroep (LOB) vast te leggen in een PTA. Daarmee wordt de rol van vakdocenten groter, want juist zij kunnen nu de verbinding leggen tussen de vakinhoud en mogelijke beroepsrichtingen. In de keynote komen de thema’s landbouw en water samen in een toekomstvisie voor Nederland. Tijdens de werksessie komen de mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling in de vakken natuurkunde, wiskunde, techniek, scheikunde en nlt aanbod. We delen good practices en geven concrete voorbeelden van de integratie van LOB in de lespraktijk en PTA. Ook is er ruimte om, onder begeleiding van het Expertisepunt LOB, te werken aan direct toepasbare lesideeën.

 

Schoon water en voedselproductie zijn belangrijke thema’s in de nieuwe (concept)examenprogramma’s van Biologie, Scheikunde en NLT. Ook zijn schoon water en voedselproductie opgenomen in de Sustainable Development Goals van de UN. Dit geeft aan dat zowel in het onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties hier belangrijke uitdagingen liggen. Deze bijeenkomst heeft als doel om vertegenwoordigers uit de drie bovengenoemde sectoren elkaar te laten ontmoeten, kennis te delen en elkaar te inspireren rondom het thema Samenwerken aan duurzaam wateronderwijs van de toekomst.

 

Locatie, Datum en tijd:

Donderdag 10 april: 16 – 20 uur (inclusief maaltijd)

Arcadia Chrysanten, De Lier (exacte locatie nader bekend)

 

Programma (onder voorbehoud)
15:30 – 16:00 uurInloop
16:00 – 16:15 uurOpening en welkom namens Arcadia
16:15 – 16:45 uurKeynote Guus Meis, beleidsspecialist Water Glastuinbouw Nederland
Waterstrategie, duurzaamheid, wet- en regelgeving en toekomstvisie in de Nederlandse glastuinbouw & Gewasoverstijgend onderzoek en innovatie.
16:45 – 17:15 uurInzichten Inholland
Actielijnen talent vanaf VO via MBO/HBO/WO naar de cluster glastuinbouw
17:15 – 18:00 uurRondleiding door het Glastuinbouwbedrijf Arcadia: Water in de ondernemerspraktijk en ruimte voor vragen en behoeften van docenten
18:00 – 18:45 uurNetwerkdiner
18:45 – 20:00 uurWerkgroep
–    Het Expertisepunt LOB helpt docenten de vertaling te maken naar de lespraktijk
18:45 – 20:00 uurBètacoördinatorenoverleg
Nobelprijs lezing 2024

Wil jij een inkijkje krijgen in de wereld van wetenschappelijke prestaties en ontdekkingen? Dan nodigen we je graag uit voor de Nobelprijs lezing 2024! Elk jaar organiseren we een lezing die inzoomt op de natuurkunde en scheikunde achter de Nobelprijzen.

 

Lezingen:

 

Machine learning met behulp van neurale netwerken door Dr. Dimitrios Zarouchas, associate professor TU Delft, faculteit Lucht- & Ruimtevaart

De Nobelprijs voor de natuurkunde is dit jaar toegekend voor onderzoek dat het fundament heeft gelegd voor machine learning met behulp van neurale netwerken. Dr. Dimitrios Zarouchas verzorgt een lezing rond dit thema. Hij is associate professor aan de TU Delft, faculteit Lucht- & Ruimtevaart. Machine learning is direct van toepassing in zijn onderzoek, onder andere naar de vermoeidheid van composietmaterialen en legeringen.

Voorspellen van eiwitstructuren met computermodellen door Nikolina Šoštarić, assistant professor TU Delft Bio-informatica and Computational Biology

De Nobelprijs voor de scheikunde is dit jaar toegekend voor onderzoek naar het voorspellen van eiwitstructuren en het ontwerpen van eiwitten met behulp van de computer. Naar aanleiding van deze prijs verzorgt Dr. Nikolina Šoštarić een lezing waarbij ze de link tussen scheikunde, biologie en computerwetenschappen in het onderzoek naar eiwitten zal belichten. Ze is assistant professor aan de TU Delft, faculteit Technische Natuurwetenschappen. Ze doet onder andere onderzoek naar de interacties tussen biomoleculen.

 

 

Programma:

15:45 – 16:00 uurInloop
16:00 – 16:45 uurLezing natuurkunde – Machine learning met behulp van neurale netwerken door Dr. Dimitrios Zarouchas, associate professor TU Delft, faculteit Lucht- & Ruimtevaart
16:45 – 17:30 uurLezing scheikunde –  Voorspellen van eiwitstructuren met computermodellen door Nikolina Šoštarić, assistant professor TU Delft Bio-informatica and Computational Biology
17:30 – 18:30 uurnetwerkbuffet
18:30 – 20:00 uurVoor betacoordinatoren het Betacoordinatorenoverleg

 

 

 

 

Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’

Docenten uit de onder- en bovenbouw van het voortgezet onderwijs en uit het hoger onderwijs: kom naar de Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’!

De leesvaardigheid en het leesplezier van leerlingen en studenten gaan achteruit. Niet alleen docenten in de talen of taal- en cultuuropleidingen maken zich daarover zorgen: dat de vaardigheid om handboeken of toetsen, academische literatuur of nieuwsberichten goed te lezen daalt, raakt immers de hele samenleving. Is daar wat aan te doen? En wat? Op grond van welke wetenschappelijke kennis, of voorbeelden uit de praktijk? Die vragen willen we stellen op de Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’.

Drie sprekers uit het wetenschappelijk en voortgezet onderwijs gaan in op de vraag hoe je je leerlingen leesvaardiger kunt maken en kunt motiveren om te lezen. Expertise uit de academische wereld en het voortgezet onderwijs komt aan bod in drie lezingen met ruimte voor vragen en discussie.

 

PROGRAMMA

13.45 – 14.00 uur     Inloop

14.00 – 14.05 uur     Opening door vaksteunpuntcoördinator MVT Dr. Marion Elenbaas

14.05 – 14.50 uur     Prof. Dr. Paul van den Broek (Universiteit Leiden)

                                          Wat zijn de cognitieve processen tijdens begrijpen en leren van                                                                                                      teksten? Implicaties voor onderwijs.

14.50 – 15.00 uur     Vragen/discussie

15.00 – 15.15 uur      Pauze

15.15 – 15.45 uur      Dr. Jenny Audring (Universiteit Leiden)

                                         Hoe maak je van een student een professionele lezer?

15.45 – 16.00 uur     Vragen/discussie

16.00 – 16.30 uur     Jacqueline Kadri (Alfrink College)

                                        “Twintig minuten stilte in de school”: schoolbrede bevordering van                                                                                              leesvaardigheid op het Alfrink College

16.30 – 17.00 uur     Vragen en discussie met stellingen

17.00 uur                  Borrel in de Brasserie Faculty Club

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Vrijdag 29 september | 14.00 tot 17.00 uur | Lipsius zaal 0.05 | Cleveringaplaats 1 | 2311 BD Leiden

Aansluitend een borrel in de Brasserie Faculty Club tot 18.00 uur | Academiegebouw | Rapenburg 73 |
2311 GJ Leiden

Vakbijeenkomst “De mythen van Plato”

Behandel jij Plato in de les, als docent filosofie of Grieks? Of bereid je volgend jaar je 6e klas voor op het eindexamen Grieks, waarbij mythen bij Plato centraal staan? Kom dan naar de vakbijeenkomst “De mythen van Plato” op vrijdag 9 juni bij de Universiteit Leiden. Deze bijeenkomst komt voort uit een samenwerking tussen Alfagammapartners en ONZ

 

Van 17.00 tot 19.30uur dompelen we ons onder in Plato’s verhalen. Dr. Hugo Koning, expert op het gebied van Griekse mythologie en auteur van het vorig jaar verschenen boek De mythen van Plato, leidt ons langs de achtergronden en de betekenis van een paar van de beroemdste mythen van Plato, waaronder de mythe van de grot en de bolmensen. We gaan in op hoe deze mythen in hun tijd thuishoren maar kijken ook naar hoe ze voor ons en onze leerlingen nog steeds betekenis hebben.

 

Voor de Graeci is er de mogelijkheid om vooraf aan de bijeenkomst, en indien gewenst op een nader te bepalen later online moment, gezamenlijk de Griekse tekst van de grotvergelijking te bestuderen. Je krijgt materiaal mee dat je leerlingen kan helpen bij het leren van deze passage en we wisselen met elkaar ideeën uit over hoe je de soms lastige teksten van Plato leest met een klas. Neem pen en papier of laptop mee.

Tijdens de lichte avondmaaltijd is er ook tijd om elkaar te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en suggesties te doen voor volgende bijeenkomsten.

 

Programma

16.00 – 17.00 Griekse tekst lezen (indien gewenst)

16.45 – 17.00: ontvangst met koffie en thee

17.00 – 18.00: lezing met gelegenheid om vragen te stellen

18.00 – 18.45: napraten en lichte avondmaaltijd

18.45 – 19.30: gezamenlijk ontwerpen van lessen en lesopdrachten over de besproken mythen

 

DATUM, PLAATS EN TIJD

Vrijdag 9 juni van 17.00 tot 19.30 uur (incl. brood en fruit),

Zaal OB06 | Pieter de la Courtgebouw | Wassenaarseweg 52 | 2333 AK Leiden.

PWS-professionalisering

Voor het profielwerkstuk gaan uw leerlingen aan de slag met een onderzoek. Een heel interessant proces, maar ook een uitdaging, zowel voor uw leerlingen als voor u als begeleider. Zaken als een thema kiezen, het opstellen van een goede onderzoeksvraag, een goede onderzoeksopzet maken, conclusies trekken en een passende begeleiding zijn van cruciaal belang voor een mooi eindresultaat en worden behandeld in deze interactieve workshop.

 

DATUM, PLAATS & TIJD

De bijeenkomst vindt plaats op 6 juni op de Woudestein Campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam:

Burgemeester Oudlaan 50

3062 PA Rotterdam

Langeveld gebouw, lokaal 1.04

 

De bijeenkomst is van 15.30 tot 17.30 uur.

 

ONZ-schoolmanagementoverleg De nood is hoog! Het lerarentekort dwingt tot Anders Organiseren

Op donderdag 9 maart organiseert ONZ het jaarlijkse schoolleidersoverleg, ditmaal met als thema: De nood is hoog! Het lerarentekort dwingt tot Anders Organiseren. Deze ONZ-bijeenkomst vindt plaats van 17.00 tot 21.00 uur (incl. diner) in het Pieter de la Court gebouw van Universiteit Leiden.

Tijdens deze avond laten schoolleiders en hun collega’s van het John Dewey College, het Huizermaatcollege en het Melanchthon Bergschenhoek u door middel van praktijkvoorbeelden zien, hoe ze proberen het lerarentekort op te vangen. Bovendien vertellen TU Delft en Universiteit Leiden hoe u getrainde universitaire studenten kunt inzetten als extra handjes in de school.

Daarna gaan we in de vorm van een panelgesprek kijken hoe u hier in de eigen school mee verder kunt. Expertise delen en leren van elkaar staat voor ons bij ONZ centraal.

 

Doelgroep

De thematiek die wordt behandeld binnen ons samenwerkingsverband ONZ is niet alleen interessant voor schoolleiders, maar ook voor andere leden uit het managementteam (bijv. afdelingsleiders, teamleiders, leerjaarcoördinatoren, etc.). Zij zijn eveneens van harte welkom!

 

Programma

Hier vindt u meer informatie over het programma van de bijeenkomst.

 

Datum & tijd

Datum: donderdag 9 maart 2023
Locatie: Pieter de la Court gebouw – Universiteit Leiden
Adres: Wassenaarseweg 52 – 2333 AK Leiden
Zaal: Inspiration Lab 1B.01 (eerste verdieping)
Tijd: 17.00 tot 21.00 uur (incl. diner)