Docentendag nascholing Nederlands: Normen en vormen

Op 27 januari organiseert de Universiteit Leiden (Opleiding Nederlands van FGW en ONZ) een nascholingsdag voor leraren met als thema: ‘Normen en vormen in de Nederlandse Taal en Cultuur’. Debatten over het schoolvak Nederlands, en breder, over de staat van de Nederlandse taal en cultuur, gaan vaak over normen: over spel- of taalfouten, over wat je mag of moet lezen voor je leeslijst, wat je wel en niet hoort te doen of weten volgens culturele normen. Tegelijk krijgen die normen vorm in vormen: in teksten, gesprekken, lesmethodes, culturele uitingen, speeches, enzovoorts. Hoe kunnen we die relatie tussen normen en vormen bestuderen?

 

Vanuit verschillende neerlandistische disciplines – historische en moderne letterkunde en taalbeheersing – belichten we op deze nascholingsdag actuele wetenschappelijke vakinhoud. We doen dat aan de hand van analytische vragen als: Wat is de vorm (hoe zit deze in elkaar) en wat betekent dat? Wie zijn hierbij betrokken en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis? Waar (i.e. in welke sociaal-culturele omgeving) vindt dit plaats en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis? Wanneer vindt dit plaats en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis?

 

 

Programma

9:30 – 10:00 Inloop

10:00 – 10:15. Opening: Welkomstwoord van Esther Op de Beek.

10:15 – 11:00 De stilistische presentatie van persoonlijke aanvallen in het Nederlandse parlementaire debat – Dr. Maarten van Leeuwen.

11:00 – 11:45 Radicale schrijfsters in de achttiende eeuw – Dr. Olga van Marion.

11:45 – 12:00 Koffiepauze: bij de zaal.

12:00 – 12:45 Het beloofde land. Nederlandse emigratieliteratuur na de Tweede Wereldoorlog – Prof. Dr. Ton van Kalmthout.

12.45 – 13.00 (meer) Neerlandistiek in de klas? – Dr. Esther Op de Beek.

13:00 – 14:00 Lunch.

14:00 – 14:45 De representatie van culturen en religies in Middelnederlandse teksten – Edwin de Vette (Buitenpromovendus).

14:45 – 15:30 Reflectie op het schoolvak

15.30 Afsluiting en borrel

 

 

Datum & Locatie

De bijeenkomst vindt plaats bij het Matthias de Vrieshof 2 in Leiden. De bijeenkomst duurt van 9:30 (inloop) tot 15:30 uur. Voor docenten van lidscholen van ONZ zijn geen kosten verbonden aan deelname.

 

Docentenlezing economie: Reducing discrimination in labor markets

Ann Boring will give a lecture (in English) on Thursday 17 November at Erasmus University. She will explain how experimental methods are able to detect and test policies to reduce discrimination in labor markets. Since the early 2000s, economists have developed precise experimental methods to detect discrimination in decisions that impact workers’ careers (such as in hiring, evaluation, and promotion decisions). In more recent years, economists have been designing and testing new empirical strategies to test the efficacy of policies designed to reduce discrimination in labor markets. In this lecture, Anne will give an overview of the most recent methods that economists have developed. She will also give an overview of the state of the art of our knowledge in terms of what policies work and those that don’t work.

 

 

Anne Boring

Anne Boring joined the Economics Department at Erasmus School of Economics in September 2017 as Assistant Professor of Economics. She also heads the Women in Business Chair at Sciences Po Paris. Her research focuses on issues related to gender equality in higher education and the labor market. She studies more specifically gender biases in performance evaluations, gender differences in students’ higher educational choices, and gender differences in students’ access to the labor market following graduation. In her current work, she is interested in testing and measuring the impact of interventions designed to reduce biases and discrimination in labor markets. In academic year 2021 20 – 2022, she was a Research Fellow at Harvard Kennedy School, at the Women and Public Policy Program.

 

 

Datum & Tijd

Donderdag 17 november van 15:30 – 17:00 in Rotterdam (EUR, Campus Woudestein).

LEZING DOOR DUITSE AUTEUR JENNY ERPENBECK

Jenny Erpenbeck debuteerde in 1999 met de novelle Geschichte vom alten Kind. Daarna volgden nog vele andere publicaties, waaronder romans, verhalenbundels en toneelstukken. Haar roman Aller Tage Abend werd door lezers en critici geprezen en heeft vele prijzen gewonnen. Voor Gehen, ging, gegangen ontving ze onder andere de Thomas Mann-prijs. In deze lezing gaat ze in op haar roman Kairos (2021).

 

Kairos

„Die neunzehnjährige Katharina und Hans, ein verheirateter Mann Mitte fünfzig, begegnen sich Ende der achtziger Jahre in Ostberlin, zufällig, und kommen für die nächsten Jahre nicht voneinander los. Vor dem Hintergrund der untergehenden DDR und des Umbruchs nach 1989 erzählt Jenny Erpenbeck in ihrer unverwechselbaren Sprache von den Abgründen des Glücks – vom Weg zweier Liebender im Grenzgebiet zwischen Wahrheit und Lüge, von Obsession und Gewalt, Hass und Hoffnung. Alles in ihrem Leben verwandelt sich noch in derselben Sekunde, in der es geschieht, in etwas Verlorenes. Die Grenze ist immer nur ein Augenblick.“ Leseprobe

 

DATUM & TIJD

De lezing vindt plaats op maandag 21 november 2022 van 17:15 tot 19:00 in het Lipsiusgebouw (Cleveringaplaats 1, 2311 BD Leiden), zaal 152. Bij de lezing zullen studenten Duitse Taal en Cultuur aanwezig zijn, en vo-docenten Duits en hun leerlingen zijn van harte welkom. Het is mogelijk om de lezing fysiek of online bij te wonen.

 

Aanmelden voor het bijwonen van de lezing (fysiek of online) is niet nodig.  U kunt op 21 november online of fysiek deelnemen bij een van deze locaties:

 

Masterclass Ondernemerschap voor docenten en leerlingen

Het aantal jongeren tussen de 12 en 18 jaar met een eigen onderneming steeg dit jaar naar 3000 inschrijvingen bij de KvK. Ook in de leeftijd van 18 tot 25 jaar nam het aantal nieuwe bedrijven toe tot ruim 129 duidend KvK-inschrijvingen. Ondernemerschap is een onderdeel van het vak bedrijfseconomie maar krijgt niet altijd de aandacht die het verdient in de klas. In deze masterclass willen we docenten economie en bedrijfseconomie inzicht en casuïstiek aanreiken om in de klas te gebruiken. Dit doen we door aan te sluiten bij de verschillende domeinen van de syllabus. Ook nodigen we graag leerlingen uit die nadenken over het starten van een eigen onderneming of hier al mee zijn begonnen. Voor hen kan de masterclass een goede start zijn van een eerste eigen onderneming.

 

 

Het programma:

14:00 – 14:15: Opening door Gerry Kouwenhoven (Lector en projectleider Inholland) en studenten Lieke & Femke (CEO van Friturum en studenten Inholland)

14:15 – 15:00: Lezing Christiaan Stokkermans over juridische stappen en regels m.b.t. starten van eigen onderneming (domein B)

15:00 – 15:10: Korte pauze

15:10 – 16:00: workshopronde 1 (keuze uit onderstaande 3 workshops)

16:00 – 16:50: workshopronde 2 (keuze uit onderstaande 3 workshops)

16:55 – 17:30: Korte plenaire afsluiting o.l.v. Gerry Kouwenhoven en start netwerkborrel.

 

De workshops:

1. Jip Dresia over skills en vaardigheden bij ondernemerschap (domein A)

Tijdens deze workshop leer je meer over het belang van ondernemende vaardigheden in het onderwijs en gaan we aan de slag met hoe je leerlingen kunt motiveren om echt aan de slag te gaan met hun ideeën. Wat zijn ondernemende vaardigheden en hoe kun je deze bij leerlingen stimuleren? Hoe pas je dit toe in je eigen onderwijs of, in andere woorden, hoe zorg je ervoor dat je eigen onderwijs ook ondernemend wordt?

 

Jip werkt als programma manager onderwijs bij het Erasmus Centre for Entrepreneurship, het ondernemerschapscentrum van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met als missie om ondernemende vaardigheden te ontwikkelen, faciliteert het centrum hands-on trainingsprogramma’s voor studenten, ondernemers en publieke/private organisaties in samenwerking met de universiteit en andere nationale en internationale partners.

 

2. Willemijn ter Hoor over marketing en haar eigen onderneming Saucijs Uniq (domein E)

Tijdens deze workshop krijg je een korte introductie over het ontstaan van een onderneming vanuit schoolprojecten en de rol van docenten hierin. Daarnaast bekijken we een aantal marketing gerichte vraagstukken over het veranderen van je marketingstrategie en de praktische toepasbaarheid hiervan. Zo leer je hoe consumenten over de streep te trekken en je in een veranderende markt flexibel in te zetten.

 

Willemijn studeerde in 2020 af van de opleiding Food Commerce and Technology waar ze het bedrijf Saucijs UNIQ heeft opgericht. Dit bedrijf heeft als doel de Nederlandse consument op een zo toegankelijk mogelijke manier te introduceren aan duurzame wilde gans. Met de blik op de eiwittransitie en bourgondisch genieten brengt ze gans aan de man.

 

3. Soufia Ettahe over kosten en winstvraagstukken (Domein F)

Het is onder andere de missie van Inholland Finance/Accountancy om elke leerling in Nederland te laten proeven van ondernemerschap. Binnen Inholland Finance/Accountancy hebben ze een gebundeld 1ste jaar samen business studies. Dit geeft de finance en accountancy studenten een brede bagage en veel kennis over organisaties.

 

Het ontwikkelen van ondernemerschap houdt onder meer in:

 

Met casuïstiek neemt ze jullie mee in het ondernemerschap

 

Soufia Ettaher is accountant en bedrijfskundige/ MBA en heeft 12 jaar in de accountancy gewerkt en daarna in het bedrijfsleven als controller. Bijna 6 jaar geleden heeft ze besloten om het onderwijs in te gaan. Naast het lesgeven binnen Inholland domein Finance & Accountancy, houdt ze zich bezig met onderwijsontwikkeling en kwaliteitsverbetering.

Doel & Resultaat

Deze bijeenkomst is bedoeld voor docenten die lesgeven in de vakken bedrijfseconomie of economie en voor leerlingen die een eigen onderneming hebben of er aan denken deze te gaan starten. Het doel is informeren en professionaliseren van docenten op het gebied van ondernemerschap en hen casuïstiek aan te reiken voor in de klas. Voor leerlingen die ambitie hebben een eigen onderneming te starten kan het event een eerste stap zijn en een leuke plek om vragen te stellen en andere ondernemers te ontmoeten.

 

Tijd & Locatie

Op 16 februari organiseert Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, in samenwerking met Hogeschool Inholland Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam de masterclass ondernemerschap. De bijeenkomst vindt plaats bij het het Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam en duurt van 14:00 tot 17:30 uur.

Lezing economie & maatschappij: Informatiemanipulatie door de overheid

Auke Visser houdt een lezing voor economie- en maatschappijleer docenten op 6 oktober in Rotterdam. Bauke is hoogleraar economie van besluitvormingsprocessen aan Erasmus School of Economics. In zijn lezing deelt hij zijn bevindingen over het besluitvormingsproces rond de zeecruise in Rotterdam. Hij gaat in op de vraag of cruisetoerisme goed is voor de economie en de invloed op het milieu.

 

Over Bauke

Bauke is hoogleraar economie van besluitvormingsprocessen aan Erasmus School of Economics.

 

Meer weten

Lees meer over de bevindingen van Bauke op: www.havenstad.org

Luister naar de uitzending van NPO Radio 1

Luister naar het interview met RTV Rijnmond

Bekijk ook het nieuwsdossier ‘Impact in de Rotterdamse haven’.

 

Datum

Donderdag 6 oktober 2022

De lezing vindt plaats in zaal 0.04 in Sanders Building (Campus Woudestein)

15.30 uur – 17.00 uur

 

Hoe motiveer ik de hersenen van mijn leerlingen? 3 (aparte) workshops voor docenten

In drie verschillende bijeenkomsten gaat Universitair docent Annelinde Vandenbroucke met sommige van haar studenten in op een aantal onderwerpen binnen de ontwikkelpsychologie. Aan het einde van de workshop begrijpen docenten op een basaal niveau wat er gebeurt tijdens de hersenontwikkeling in de puberteit. Er worden handvatten gegeven over hoe deze kennis vertaald kan worden naar de klas. De bijeenkomsten zijn los van elkaar te volgen, via het aanmeldformulier kunt u aangeven bij welke bijeenkomst u wilt zijn. Alle drie de bijeenkomsten duren van 15:30 tot 17:30 en vinden plaats op het Pieter de la Court gebouw van de Universiteit Leiden.

 

 

10 november: Executief functioneren

In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en executief functioneren, met een nadruk op aandacht. Wat is aandacht precies? En hoe werkt aandacht in het brein? Wat gebeurt er als er problemen zijn met aandacht? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis op het gebied van hersenontwikkeling en executief functioneren, met als focus aandacht. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.

 

 

17 november: Sociaal-emotionele ontwikkeling

In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en sociaal-emotionele ontwikkeling. Wat gebeurt er in het puberbrein waardoor emoties zo hoog op kunnen lopen? Hoe ontwikkelt emotie regulatie zich? En wat is de relatie tussen sociaal-emotionele ontwikkeling en leren? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis rond hersenontwikkeling en sociaal emotionele ontwikkeling. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.

 

 

24 november: Invloed van omgevingsfactoren

In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en welke invloed omgevingsfactoren zoals slaap, en beweging kunnen hebben op het brein en leren. Wat gebeurt er in het puberbrein waardoor hun slaappatroon veranderd? Hoe kun je door beweging beter leren? En hoe speel je hierop in, op school- en klasniveau? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis rond hersenontwikkeling en de invloed van slaap en beweging daarop. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.

Minisymposium: Gender stereotypen

Op woensdagavond 23 november vindt het symposium ‘De rol van Gender Stereotypen in het Voortgezet Onderwijs’ plaats op de Universiteit Leiden in Den Haag (Locatie Wijnhaven, Turfmarkt 99).

 

DOEL & RESULTAAT

De school- en beroepsloopbanen van jongens en meisjes en mannen en vrouwen in Nederland verschillen fors. In het onderwijs zien we nog steeds dat jongens veel vaker kiezen voor de techniek dan meisjes en dat meisjes veel vaker kiezen voor zorg dan jongens. Maar ook de verdeling van mannelijke en vrouwelijke middelbare school docenten over de verschillende vakken is Nederland opvallend scheef: technische vakken (techniek, natuurkunde, scheikunde) worden veel vaker door een man gegeven dan door een vrouw, terwijl talen (Frans, Duits, Nederlands) veel vaker door een vrouw worden gegeven dan door een man. Wat zijn de gevolgen van deze verschillen voor de prestaties van jongens en meisjes?

In haar proefschrift onderzocht Laura Doornkamp de rol van het geslacht van docenten en gender stereotypen in de prestaties van jongens en meisjes. Tijdens dit symposium zal ze de resultaten van haar onderzoek bespreken. Daarnaast nodigt ze u van harte uit om deel te nemen aan workshops waarin wordt besproken hoe ideeën over mannen en vrouwen door kunnen werken in het onderwijs, wat hiervan de gevolgen zouden kunnen zijn en hoe negatieve gevolgen verminderd zouden kunnen worden.

 

Lees hier een interview met Laura Doornkamp over het minisymposium.

 

Programma:
18:30 – 19:00  uur Inloop en registratie
19:00 – 19:05  uur  Welkomstwoord
19:05 – 19:45  uur Keynote:  Gender Representatie en Gender Stereotypen in het VO
20:00 – 20:45  uur Workshopronde
– Keuze 1: Gender Stereotypen in Lesmateriaal, onderzoeker Tessa van de Rozenberg
– Keuze 2: Gender bias in leerlingenverwachtingen, onderzoeker Antoinette Kroes
– Keuze 3: Genderdiversiteit in de bèta en techniek, projectmanager VHTO Tess Schoneveld
20:45 – 21:00 uur Centrale afsluiting
21:00 – 21:30 uur Borrel

 

DATUM & TIJD

– Datum: Woensdag 23 november
– Tijd: 19.30 uur – 21.30 uur
– Locatie: Campus Den Haag: Locatie Wijnhaven. Turfmarkt 99, 2511 DP Den Haag. Gelegen op 5 minuten lopen van Den Haag Centraal.

 

LET OP: Indien u de bijeenkomst digitaal wilt volgen, kunt u dit aangeven bij het aanmeldformulier.

 

Nascholingsdag Burgerschap: Parels & Puzzels

Wat zijn mooie voorbeelden van burgerschapsonderwijs, wat weten we er al van en wat is nog onduidelijk? Op deze vragen zullen experts, wetenschappers, opleiders en docenten antwoord geven op de nascholingsdag Burgerschap op vrijdag 25 november 2022.

 

ONZ is partner van deze nascholingsdag en daarom kunt u er met korting naar toe.

 

DOEL & RESULTAAT

Deze nascholingsdag Burgerschap is bedoeld voor alle docenten in het voortgezet onderwijs die aan de slag willen met burgerschap in hun onderwijs.

 

Prof.dr.ir. Fred Jansen (wetenschappelijk directeur ICLON en hoogleraar Didactiek van de Natuurwetenschappen Universiteit Leiden) en dr. Piet van der Ploeg (hoofddocent Rijksuniversiteit Groningen en lector Academica UAS) belichten de verschillende kanten van het vraagstuk burgerschapsonderwijs en dragen mogelijke invullingen en aanpakken aan.

 

Workshops

Een groot deel van de workshops gaat over de mogelijke invulling van burgerschap in verschillende schoolvakken of curriculumonderdelen, zoals literatuuronderwijs, kunst, debat en het postkoloniale verleden.

 

Andere workshops benaderen Burgerschap uit een meer pedagogische visie of schoolbrede aanpak, bijvoorbeeld een workshop over hoe om te gaan met ongenuanceerde uitspraken in de klas, en een workshop die praktische werkvormen biedt voor docenten bij onderwijs aan cultuurdiverse klassen en onderwijs voor democratisch burgerschap.

 

In gesprek

Na de workshops gaan we in gesprek met een aantal jonge burgers die ons zullen vertellen wat er volgens hen nodig is om Burgerschap voor leerlingen waardevol en misschien zelfs succesvol te maken. Wat kunnen we van hun ervaringen met burgerschapsonderwijs leren?

 

Daarna sluiten we het inhoudelijke deel af met een panel van onderwijs- en burgerschapsexperts. Zij zullen aan de hand van prikkelende stellingen verschillende vraagstukken van burgerschapsonderwijs bediscussiëren.

 

Programma

Het volledige programma vindt u hier. 

 

DATUM & TIJD

– Datum: vrijdag 25 november 2022
– Tijd: 9.30 uur – 17.00 uur (incl. borrel)
– Locatie: Campus Den Haag: Locatie Wijnhaven. Turfmarkt 99, 2511 DP Den Haag. Gelegen op 5 minuten lopen van Den Haag Centraal.

Lezing van Duitse auteur Antje Rávik Strubel

Antje Rávik Strubel is schrijfster en vertaalster. In deze lezing gaat ze in op haar boek Blaue Frau (2021), waarvoor ze de Deutscher Buchpreis won voor beste roman.

 

Blaue Frau (2021)
„Adina wuchs als letzter Teenager ihres Dorfs im tschechischen Riesengebirge auf und sehnte sich schon als Kind in die Ferne. Bei einem Sprachkurs in Berlin lernt sie die Fotografin Rickie kennen, die ihr ein Praktikum in einem neu entstehenden Kulturhaus in der Uckermark vermittelt. Unsichtbar gemacht von einem sexuellen Übergriff, den keiner ernst nimmt, strandet Adina nach einer Irrfahrt in Helsinki. Im Hotel, in dem sie schwarzarbeitet, begegnet sie dem estnischen Professor Leonides, Abgeordneter der EU, der sich in sie verliebt. Während er sich für die Menschenrechte stark macht, sucht Adina einen Ausweg aus dem inneren Exil.“

 

Een fragment van het boek is hier te lezen.

 

 

Datum & Locatie

De lezing vindt plaats op dinsdag 20 september van 13:00 – 15:00 uur in het Lipsiusgebouw in Leiden, ruimte 118. U kunt zich aanmelden door een mail te sturen aan d.e.a.schellens@hum.leidenuniv.nl (Dorine Schellens). Voor meer informatie, kijk op de website van het Goehte Instituut.

Workshop ‘Kiezen voor een taal’

Hoe motiveer je leerlingen om een tweede vreemde taal te kiezen in de bovenbouw? Duits en Frans en Spaans staan vaak tegenover elkaar bij het winnen van zieltjes voor hun vak als examenvak. Op scholen waar vakoverstijgend wordt samengewerkt is er minder concurrentie tussen de talen en worden de krachten juist gebundeld. In deze workshop reiken we je inzichten en ideeën aan over het enthousiasmeren van je leerlingen voor een tweede vreemde taal en hoe je als collega’s door middel van samenwerking tussen alle mvt-secties elkaar en de taalvakken kunt versterken binnen het curriculum van je school.

 

Doel & Resultaat

Tijdens deze workshop leer je als docent jouw leerling enthousiast te maken voor een taal, goed gebruik te maken van het keuzemoment voor een tweede vreemde taal als examenvak en een effectieve samenwerking tussen de mvt-secties.

 

Datum & Locatie

Deze bijeenkomst vindt plaats op 19 januari 2023 van 14:00 tot 17:00 uur in Den Haag. De bijeenkomst is onder begeleiding van Marie Louise Lubbers van het Nuffic.