Onderwerpen zoals porno, #metoo en andere thema’s binnen seksualiteit spelen veel onder leerlingen. Niet iedere school heeft de kennis en kunde in handen om deze onderwerpen ook voldoende bespreekbaar te maken in de klas. Daarnaast ligt de aandacht voor deze onderwerpen vaak bij verschillende vakken: biologie, maatschappijleer, filosofie maar ook breder binnen de mentorlessen of burgerschap. In deze bijeenkomst willen we met verschillende docenten aan de slag gaan om deze thema’s op school meer bespreekbaar te kunnen maken en ook een start te maken met een leerlijn seksualiteit. Waar kan dit beter dan in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, onderzoek van de Universiteit van Exeter heeft al aangetoond dat de afstand van tijd veiligheid kan bieden.
Doel & resultaat
Docenten krijgen casuïstiek en lesideeën aangereikt over het thema seksualiteit. Kiki Varekamp vertelt bijvoorbeeld over haar lessenreeks ‘Seks, drugs en rock & roll’. Marjolein Hottentot laat de docenten met elkaar in gesprek gaan over verschillende thema’s aan de hand van haar spel: Seks-is-meer-Ganzenbord. Doel van de bijeenkomst is te inspireren, lesideeën aan te dragen en daarnaast een aanzet te geven tot een PLG waar men een doorlopende leerlijn seksualiteit voor op de eigen school gaat maken.
Programma:
14.00 – 14.15 Inloop en welkom door Stephanie Lemmel
14.15 – 14.35 Opening en aftrap: Kiki Varekamp
14.40 – 15.25 Workshopronde 1
15.25 – 15.40 Pauze
15.40 – 16.25 Workshopronde 2
16.30 – 16.45 Plenair afsluiten door kort ideeën te delen
17.00 Sluiting museum
17:00 – 18:30 Er wordt inclusief een borrel en een warme maaltijd aangeboden in
restaurant Pavarotti aan de Nieuwe Rijn 48, op loopafstand van het RMO.
Aansluitend is er de mogelijkheid om een start te maken met een doorlopende leerlijn voor jouw school o.l.v. Diana Machielse en Kiki Varekamp.
Uw workshopvoorkeur kunt u doorgeven bij uw inschrijving. De bijeenkomst is vakoverstijgend.
Workshopronde 1 | 14.40 tot 15.25 uur
1. Het Seks is meer… Ganzenbord.
Zie je er tegen op om met je klas, jongeren over seks te praten? Praat je al met hen over seks, maar wil je een aanvulling op de bestaande methodes? Ben je op zoek naar afwisseling bij het geven van seksuele voorlichting?
Het ‘Seks is meer… Ganzenbord’ is een educatief voorlichtingsspel voor instellingen, scholen, buurthuizen en alle plekken waar seksuele voorlichting wordt gegeven.
Dit spel gaat over grenzen, wensen, beetje humor erin, vragen met antwoorden, meningsvragen en vragen die je samen beantwoordt.
De vragen gaan over allerlei onderwerpen, zoals bloot fotograferen, LHBTI, wel of niet een Valentijns kaart, hoe laat je iemand merken dat je diegene erg leuk vindt, romantiek, voorbehoedsmiddelen, verkering met iemand uit een andere cultuur, zwangerschap, abortus, enz, enz.
Het is een afwisselende werkvorm naast de bestaande methodes. In deze workshop krijg je de mogelijkheid om kennis te maken met de unieke spel en ga je het zelf spelen.
Informatie over de workshopgever
Marjolein Hottentot heeft 30 jaar les gegeven als docent verzorging/zorg en welzijn en begeleidt nu pubers met een beperking in zelfredzaamheid en zelfstandigheid, aan huis. Op twee verschillende scholen heeft zij mediation lessen opgezet en mediation training gegeven waardoor de leerlingen zelf conflicten zijn gaan oplossen. Ook is zij leerlingbegeleidster geweest en heeft ze vele jongeren één op één begeleid die te maken hebben gehad met bijvoorbeeld uit de kast komen, zwangerschap, incest en loverboys/lovergirls. Na al die jaren ook seksuele voorlichting te hebben gegeven is zij haar spel verder gaan ontwikkelen (de start van dit spel ligt al in haar opleidingstijd, bij het vak ‘Hoe geef je seksuele voorlichting?’) en er bestaan nu 5 verschillende versies van het Seks is meer… Ganzenbord spel.
Marjolein Hottentot, www.olein.nl
2. Workshop ‘Eros – liefde, seksualiteit en gender in het museum’
In de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden bevinden zich tal van voorwerpen die te maken hebben met seksualiteit. Ze bieden een goed startpunt voor een gesprek met leerlingen, bijvoorbeeld over vragen als ‘Moeten objecten met expliciet seksuele scènes voor iedereen te zien zijn in een museum? En op social media?’ Uit ervaring blijkt dat de historische afstand tot voorwerpen uit de oudheid het voor leerlingen makkelijker maakt om over seksualiteit te praten. Tijdens deze workshop bekijken we een aantal voorbeelden van objecten en werkvormen en gaan we met elkaar in gesprek over de plek van een museumbezoek rond dit thema in het curriculum.
Informatie over de workshopgever
Willemijn Fortuin is museumdocent bij het Rijksmuseum van Oudheden en heeft daarnaast ervaring met het geven van seksuele voorlichting aan scholieren.
Workshopronde 2 | 15.40 tot 16.25 uur
1. Hoe kun je filosofie inzetten als middel om het te hebben over #metoo en consent?
In deze workshop maak je kennis met een les die ingaat op het begrip hermeneutisch onrecht (hoe jouw ervaringen in de wereld en de manier waarop je die uitlegt niet worden gehoord of niet serieus worden genomen) en wat dat met #metoo te maken heeft. Verder kijken we naar de mogelijkheid van zelfkennis en hoe dit op gespannen voet kan staan met het stellen van persoonlijke grenzen en het geven van consent.
Informatie over de workshopgever
Kiki Varekamp is docent filosofie en ontwikkelaar van curricula. Zo heeft ze onder andere een filosofische lessenserie over seks, drugs en rock ’n roll ontwikkeld waarbij de leerlingen in gesprek gaan over (soms controversiële) onderwerpen rondom seks en drugs. Verder houdt ze zich bezig met het thema inclusiviteit in het filosofiecurriculum. Hierover publiceerde ze samen met Heleen Booy een artikel in de Groene Amsterdammer, getiteld: ‘Diversiteit als toetje’.
2. Het weten bevragen – feministische methodes voor leerlijnontwikkeling seksualiteit
In deze workshop reflecteren we op de opvattingen, metaforen en verhalen die ons perspectief op de biologie van de voortplanting (mede)vormen. Hiervoor gebruiken we methodes geïnspireerd op de feministische wetenschapsfilosofie. Wat we weten over en hoe we kijken naar de biologie van de voortplanting hangt af van allerlei (persoonlijke en culturele) factoren. Wat betekent dat voor de manier waarop we lessen over voortplanting, seksualiteit en intimiteit vormgeven?
Informatie over de workshopgever
Ellen Algera studeerde Media Studies, Wijsbegeerte en Culturele Analyse en promoveert op dit moment in de Medische Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Haar promotieonderzoek richt zich op de opkomst van nieuwe smartphone apps als methode om zwangerschap te voorkomen, en de implicaties daarvan op de anticonceptiezorg in Nederland.
3. Queer audiotour
De queer audiotour van het Rijksmuseum van Oudheden leidt langs verschillende objecten met een LHBTQI+verhaal: van de pruiken van Maya en Merit tot het liefdesleven van de Romeinse keizer Trajanus. Met deze audiotour belicht het museum de rijke geschiedenis van gender en seksualiteit in de oudheid én in de museumcollectie. Tijdens de workshoprondes bestaat de mogelijkheid om deze audiotour in de museumzalen te beluisteren.
LET OP: Hiervoor gebruiken de deelnemers hun eigen telefoon en oortjes.
Docentendag nascholing Nederlands: Normen en vormenOp 27 januari organiseert de Universiteit Leiden (Opleiding Nederlands van FGW en ONZ) een nascholingsdag voor leraren met als thema: ‘Normen en vormen in de Nederlandse Taal en Cultuur’. Debatten over het schoolvak Nederlands, en breder, over de staat van de Nederlandse taal en cultuur, gaan vaak over normen: over spel- of taalfouten, over wat je mag of moet lezen voor je leeslijst, wat je wel en niet hoort te doen of weten volgens culturele normen. Tegelijk krijgen die normen vorm in vormen: in teksten, gesprekken, lesmethodes, culturele uitingen, speeches, enzovoorts. Hoe kunnen we die relatie tussen normen en vormen bestuderen?
Vanuit verschillende neerlandistische disciplines – historische en moderne letterkunde en taalbeheersing – belichten we op deze nascholingsdag actuele wetenschappelijke vakinhoud. We doen dat aan de hand van analytische vragen als: Wat is de vorm (hoe zit deze in elkaar) en wat betekent dat? Wie zijn hierbij betrokken en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis? Waar (i.e. in welke sociaal-culturele omgeving) vindt dit plaats en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis? Wanneer vindt dit plaats en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis?
Programma
9:30 – 10:00 Inloop
10:00 – 10:15. Opening: Welkomstwoord van Esther Op de Beek.
10:15 – 11:00 De stilistische presentatie van persoonlijke aanvallen in het Nederlandse parlementaire debat – Dr. Maarten van Leeuwen.
11:00 – 11:45 Radicale schrijfsters in de achttiende eeuw – Dr. Olga van Marion.
11:45 – 12:00 Koffiepauze: bij de zaal.
12:00 – 12:45 Het beloofde land. Nederlandse emigratieliteratuur na de Tweede Wereldoorlog – Prof. Dr. Ton van Kalmthout.
12.45 – 13.00 (meer) Neerlandistiek in de klas? – Dr. Esther Op de Beek.
13:00 – 14:00 Lunch.
14:00 – 14:45 De representatie van culturen en religies in Middelnederlandse teksten – Edwin de Vette (Buitenpromovendus).
14:45 – 15:30 Reflectie op het schoolvak
15.30 Afsluiting en borrel
Datum & Locatie
De bijeenkomst vindt plaats bij het Matthias de Vrieshof 2 in Leiden. De bijeenkomst duurt van 9:30 (inloop) tot 15:30 uur. Voor docenten van lidscholen van ONZ zijn geen kosten verbonden aan deelname.
Docentenlezing economie: Reducing discrimination in labor markets
Ann Boring will give a lecture (in English) on Thursday 17 November at Erasmus University. She will explain how experimental methods are able to detect and test policies to reduce discrimination in labor markets. Since the early 2000s, economists have developed precise experimental methods to detect discrimination in decisions that impact workers’ careers (such as in hiring, evaluation, and promotion decisions). In more recent years, economists have been designing and testing new empirical strategies to test the efficacy of policies designed to reduce discrimination in labor markets. In this lecture, Anne will give an overview of the most recent methods that economists have developed. She will also give an overview of the state of the art of our knowledge in terms of what policies work and those that don’t work.
Anne Boring
Anne Boring joined the Economics Department at Erasmus School of Economics in September 2017 as Assistant Professor of Economics. She also heads the Women in Business Chair at Sciences Po Paris. Her research focuses on issues related to gender equality in higher education and the labor market. She studies more specifically gender biases in performance evaluations, gender differences in students’ higher educational choices, and gender differences in students’ access to the labor market following graduation. In her current work, she is interested in testing and measuring the impact of interventions designed to reduce biases and discrimination in labor markets. In academic year 2021 20 – 2022, she was a Research Fellow at Harvard Kennedy School, at the Women and Public Policy Program.
Datum & Tijd
Donderdag 17 november van 15:30 – 17:00 in Rotterdam (EUR, Campus Woudestein).
LEZING DOOR DUITSE AUTEUR JENNY ERPENBECKJenny Erpenbeck debuteerde in 1999 met de novelle Geschichte vom alten Kind. Daarna volgden nog vele andere publicaties, waaronder romans, verhalenbundels en toneelstukken. Haar roman Aller Tage Abend werd door lezers en critici geprezen en heeft vele prijzen gewonnen. Voor Gehen, ging, gegangen ontving ze onder andere de Thomas Mann-prijs. In deze lezing gaat ze in op haar roman Kairos (2021).
Kairos
„Die neunzehnjährige Katharina und Hans, ein verheirateter Mann Mitte fünfzig, begegnen sich Ende der achtziger Jahre in Ostberlin, zufällig, und kommen für die nächsten Jahre nicht voneinander los. Vor dem Hintergrund der untergehenden DDR und des Umbruchs nach 1989 erzählt Jenny Erpenbeck in ihrer unverwechselbaren Sprache von den Abgründen des Glücks – vom Weg zweier Liebender im Grenzgebiet zwischen Wahrheit und Lüge, von Obsession und Gewalt, Hass und Hoffnung. Alles in ihrem Leben verwandelt sich noch in derselben Sekunde, in der es geschieht, in etwas Verlorenes. Die Grenze ist immer nur ein Augenblick.“ Leseprobe
DATUM & TIJD
De lezing vindt plaats op maandag 21 november 2022 van 17:15 tot 19:00 in het Lipsiusgebouw (Cleveringaplaats 1, 2311 BD Leiden), zaal 152. Bij de lezing zullen studenten Duitse Taal en Cultuur aanwezig zijn, en vo-docenten Duits en hun leerlingen zijn van harte welkom. Het is mogelijk om de lezing fysiek of online bij te wonen.
Aanmelden voor het bijwonen van de lezing (fysiek of online) is niet nodig. U kunt op 21 november online of fysiek deelnemen bij een van deze locaties:
- Fysiek: Universiteit Leiden, Lipsiusgebouw (Cleveringaplaats 1 in Leiden), ruimte 152
- Online: https://smart.newrow.com/#/room/rsa-670
Masterclass Ondernemerschap voor docenten en leerlingen
Het aantal jongeren tussen de 12 en 18 jaar met een eigen onderneming steeg dit jaar naar 3000 inschrijvingen bij de KvK. Ook in de leeftijd van 18 tot 25 jaar nam het aantal nieuwe bedrijven toe tot ruim 129 duidend KvK-inschrijvingen. Ondernemerschap is een onderdeel van het vak bedrijfseconomie maar krijgt niet altijd de aandacht die het verdient in de klas. In deze masterclass willen we docenten economie en bedrijfseconomie inzicht en casuïstiek aanreiken om in de klas te gebruiken. Dit doen we door aan te sluiten bij de verschillende domeinen van de syllabus. Ook nodigen we graag leerlingen uit die nadenken over het starten van een eigen onderneming of hier al mee zijn begonnen. Voor hen kan de masterclass een goede start zijn van een eerste eigen onderneming.
Het programma:
14:00 – 14:15: Opening door Gerry Kouwenhoven (Lector en projectleider Inholland) en studenten Lieke & Femke (CEO van Friturum en studenten Inholland)
14:15 – 15:00: Lezing Christiaan Stokkermans over juridische stappen en regels m.b.t. starten van eigen onderneming (domein B)
15:00 – 15:10: Korte pauze
15:10 – 16:00: workshopronde 1 (keuze uit onderstaande 3 workshops)
16:00 – 16:50: workshopronde 2 (keuze uit onderstaande 3 workshops)
16:55 – 17:30: Korte plenaire afsluiting o.l.v. Gerry Kouwenhoven en start netwerkborrel.
De workshops:
1. Jip Dresia over skills en vaardigheden bij ondernemerschap (domein A)
Tijdens deze workshop leer je meer over het belang van ondernemende vaardigheden in het onderwijs en gaan we aan de slag met hoe je leerlingen kunt motiveren om echt aan de slag te gaan met hun ideeën. Wat zijn ondernemende vaardigheden en hoe kun je deze bij leerlingen stimuleren? Hoe pas je dit toe in je eigen onderwijs of, in andere woorden, hoe zorg je ervoor dat je eigen onderwijs ook ondernemend wordt?
Jip werkt als programma manager onderwijs bij het Erasmus Centre for Entrepreneurship, het ondernemerschapscentrum van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met als missie om ondernemende vaardigheden te ontwikkelen, faciliteert het centrum hands-on trainingsprogramma’s voor studenten, ondernemers en publieke/private organisaties in samenwerking met de universiteit en andere nationale en internationale partners.
2. Willemijn ter Hoor over marketing en haar eigen onderneming Saucijs Uniq (domein E)
Tijdens deze workshop krijg je een korte introductie over het ontstaan van een onderneming vanuit schoolprojecten en de rol van docenten hierin. Daarnaast bekijken we een aantal marketing gerichte vraagstukken over het veranderen van je marketingstrategie en de praktische toepasbaarheid hiervan. Zo leer je hoe consumenten over de streep te trekken en je in een veranderende markt flexibel in te zetten.
Willemijn studeerde in 2020 af van de opleiding Food Commerce and Technology waar ze het bedrijf Saucijs UNIQ heeft opgericht. Dit bedrijf heeft als doel de Nederlandse consument op een zo toegankelijk mogelijke manier te introduceren aan duurzame wilde gans. Met de blik op de eiwittransitie en bourgondisch genieten brengt ze gans aan de man.
3. Soufia Ettahe over kosten en winstvraagstukken (Domein F)
Het is onder andere de missie van Inholland Finance/Accountancy om elke leerling in Nederland te laten proeven van ondernemerschap. Binnen Inholland Finance/Accountancy hebben ze een gebundeld 1ste jaar samen business studies. Dit geeft de finance en accountancy studenten een brede bagage en veel kennis over organisaties.
Het ontwikkelen van ondernemerschap houdt onder meer in:
- Een actieve houding.
- Verantwoordelijkheid nemen.
- Kansen zien, kansen benutten.
- Resultaat halen.
- Persoonlijke ontplooiing.
- Plezier!
Met casuïstiek neemt ze jullie mee in het ondernemerschap
- Het maken van een Businessplan
- Het financieel plaatje
- Keuze voor rechtsvorm
- Fiscus verplichtingen
- Tot aan het inschrijven bij de KvK
Soufia Ettaher is accountant en bedrijfskundige/ MBA en heeft 12 jaar in de accountancy gewerkt en daarna in het bedrijfsleven als controller. Bijna 6 jaar geleden heeft ze besloten om het onderwijs in te gaan. Naast het lesgeven binnen Inholland domein Finance & Accountancy, houdt ze zich bezig met onderwijsontwikkeling en kwaliteitsverbetering.
Doel & Resultaat
Deze bijeenkomst is bedoeld voor docenten die lesgeven in de vakken bedrijfseconomie of economie en voor leerlingen die een eigen onderneming hebben of er aan denken deze te gaan starten. Het doel is informeren en professionaliseren van docenten op het gebied van ondernemerschap en hen casuïstiek aan te reiken voor in de klas. Voor leerlingen die ambitie hebben een eigen onderneming te starten kan het event een eerste stap zijn en een leuke plek om vragen te stellen en andere ondernemers te ontmoeten.
Tijd & Locatie
Op 16 februari organiseert Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, in samenwerking met Hogeschool Inholland Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam de masterclass ondernemerschap. De bijeenkomst vindt plaats bij het het Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam en duurt van 14:00 tot 17:30 uur.
Lezing economie & maatschappij: Informatiemanipulatie door de overheidAuke Visser houdt een lezing voor economie- en maatschappijleer docenten op 6 oktober in Rotterdam. Bauke is hoogleraar economie van besluitvormingsprocessen aan Erasmus School of Economics. In zijn lezing deelt hij zijn bevindingen over het besluitvormingsproces rond de zeecruise in Rotterdam. Hij gaat in op de vraag of cruisetoerisme goed is voor de economie en de invloed op het milieu.
Over Bauke
Bauke is hoogleraar economie van besluitvormingsprocessen aan Erasmus School of Economics.
Meer weten
Lees meer over de bevindingen van Bauke op: www.havenstad.org
Luister naar de uitzending van NPO Radio 1
Luister naar het interview met RTV Rijnmond
Bekijk ook het nieuwsdossier ‘Impact in de Rotterdamse haven’.
Datum
Donderdag 6 oktober 2022
De lezing vindt plaats in zaal 0.04 in Sanders Building (Campus Woudestein)
15.30 uur – 17.00 uur
Hoe motiveer ik de hersenen van mijn leerlingen? 3 (aparte) workshops voor docenten
In drie verschillende bijeenkomsten gaat Universitair docent Annelinde Vandenbroucke met sommige van haar studenten in op een aantal onderwerpen binnen de ontwikkelpsychologie. Aan het einde van de workshop begrijpen docenten op een basaal niveau wat er gebeurt tijdens de hersenontwikkeling in de puberteit. Er worden handvatten gegeven over hoe deze kennis vertaald kan worden naar de klas. De bijeenkomsten zijn los van elkaar te volgen, via het aanmeldformulier kunt u aangeven bij welke bijeenkomst u wilt zijn. Alle drie de bijeenkomsten duren van 15:30 tot 17:30 en vinden plaats op het Pieter de la Court gebouw van de Universiteit Leiden.
10 november: Executief functioneren
In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en executief functioneren, met een nadruk op aandacht. Wat is aandacht precies? En hoe werkt aandacht in het brein? Wat gebeurt er als er problemen zijn met aandacht? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis op het gebied van hersenontwikkeling en executief functioneren, met als focus aandacht. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.
17 november: Sociaal-emotionele ontwikkeling
In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en sociaal-emotionele ontwikkeling. Wat gebeurt er in het puberbrein waardoor emoties zo hoog op kunnen lopen? Hoe ontwikkelt emotie regulatie zich? En wat is de relatie tussen sociaal-emotionele ontwikkeling en leren? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis rond hersenontwikkeling en sociaal emotionele ontwikkeling. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.
24 november: Invloed van omgevingsfactoren
In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en welke invloed omgevingsfactoren zoals slaap, en beweging kunnen hebben op het brein en leren. Wat gebeurt er in het puberbrein waardoor hun slaappatroon veranderd? Hoe kun je door beweging beter leren? En hoe speel je hierop in, op school- en klasniveau? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis rond hersenontwikkeling en de invloed van slaap en beweging daarop. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.
Minisymposium: Gender stereotypenOp woensdagavond 23 november vindt het symposium ‘De rol van Gender Stereotypen in het Voortgezet Onderwijs’ plaats op de Universiteit Leiden in Den Haag (Locatie Wijnhaven, Turfmarkt 99).
DOEL & RESULTAAT
De school- en beroepsloopbanen van jongens en meisjes en mannen en vrouwen in Nederland verschillen fors. In het onderwijs zien we nog steeds dat jongens veel vaker kiezen voor de techniek dan meisjes en dat meisjes veel vaker kiezen voor zorg dan jongens. Maar ook de verdeling van mannelijke en vrouwelijke middelbare school docenten over de verschillende vakken is Nederland opvallend scheef: technische vakken (techniek, natuurkunde, scheikunde) worden veel vaker door een man gegeven dan door een vrouw, terwijl talen (Frans, Duits, Nederlands) veel vaker door een vrouw worden gegeven dan door een man. Wat zijn de gevolgen van deze verschillen voor de prestaties van jongens en meisjes?
In haar proefschrift onderzocht Laura Doornkamp de rol van het geslacht van docenten en gender stereotypen in de prestaties van jongens en meisjes. Tijdens dit symposium zal ze de resultaten van haar onderzoek bespreken. Daarnaast nodigt ze u van harte uit om deel te nemen aan workshops waarin wordt besproken hoe ideeën over mannen en vrouwen door kunnen werken in het onderwijs, wat hiervan de gevolgen zouden kunnen zijn en hoe negatieve gevolgen verminderd zouden kunnen worden.
Lees hier een interview met Laura Doornkamp over het minisymposium.
Programma:
18:30 – 19:00 uur Inloop en registratie
19:00 – 19:05 uur Welkomstwoord
19:05 – 19:45 uur Keynote: Gender Representatie en Gender Stereotypen in het VO
20:00 – 20:45 uur Workshopronde
– Keuze 1: Gender Stereotypen in Lesmateriaal, onderzoeker Tessa van de Rozenberg
– Keuze 2: Gender bias in leerlingenverwachtingen, onderzoeker Antoinette Kroes
– Keuze 3: Genderdiversiteit in de bèta en techniek, projectmanager VHTO Tess Schoneveld
20:45 – 21:00 uur Centrale afsluiting
21:00 – 21:30 uur Borrel
DATUM & TIJD
– Datum: Woensdag 23 november
– Tijd: 19.30 uur – 21.30 uur
– Locatie: Campus Den Haag: Locatie Wijnhaven. Turfmarkt 99, 2511 DP Den Haag. Gelegen op 5 minuten lopen van Den Haag Centraal.
LET OP: Indien u de bijeenkomst digitaal wilt volgen, kunt u dit aangeven bij het aanmeldformulier.
Nascholingsdag Burgerschap: Parels & Puzzels
Wat zijn mooie voorbeelden van burgerschapsonderwijs, wat weten we er al van en wat is nog onduidelijk? Op deze vragen zullen experts, wetenschappers, opleiders en docenten antwoord geven op de nascholingsdag Burgerschap op vrijdag 25 november 2022.
ONZ is partner van deze nascholingsdag en daarom kunt u er met korting naar toe.
DOEL & RESULTAAT
Deze nascholingsdag Burgerschap is bedoeld voor alle docenten in het voortgezet onderwijs die aan de slag willen met burgerschap in hun onderwijs.
Prof.dr.ir. Fred Jansen (wetenschappelijk directeur ICLON en hoogleraar Didactiek van de Natuurwetenschappen Universiteit Leiden) en dr. Piet van der Ploeg (hoofddocent Rijksuniversiteit Groningen en lector Academica UAS) belichten de verschillende kanten van het vraagstuk burgerschapsonderwijs en dragen mogelijke invullingen en aanpakken aan.
Workshops
Een groot deel van de workshops gaat over de mogelijke invulling van burgerschap in verschillende schoolvakken of curriculumonderdelen, zoals literatuuronderwijs, kunst, debat en het postkoloniale verleden.
Andere workshops benaderen Burgerschap uit een meer pedagogische visie of schoolbrede aanpak, bijvoorbeeld een workshop over hoe om te gaan met ongenuanceerde uitspraken in de klas, en een workshop die praktische werkvormen biedt voor docenten bij onderwijs aan cultuurdiverse klassen en onderwijs voor democratisch burgerschap.
In gesprek
Na de workshops gaan we in gesprek met een aantal jonge burgers die ons zullen vertellen wat er volgens hen nodig is om Burgerschap voor leerlingen waardevol en misschien zelfs succesvol te maken. Wat kunnen we van hun ervaringen met burgerschapsonderwijs leren?
Daarna sluiten we het inhoudelijke deel af met een panel van onderwijs- en burgerschapsexperts. Zij zullen aan de hand van prikkelende stellingen verschillende vraagstukken van burgerschapsonderwijs bediscussiëren.
Programma
Het volledige programma vindt u hier.
DATUM & TIJD
– Datum: vrijdag 25 november 2022
– Tijd: 9.30 uur – 17.00 uur (incl. borrel)
– Locatie: Campus Den Haag: Locatie Wijnhaven. Turfmarkt 99, 2511 DP Den Haag. Gelegen op 5 minuten lopen van Den Haag Centraal.
Antje Rávik Strubel is schrijfster en vertaalster. In deze lezing gaat ze in op haar boek Blaue Frau (2021), waarvoor ze de Deutscher Buchpreis won voor beste roman.
Blaue Frau (2021)
„Adina wuchs als letzter Teenager ihres Dorfs im tschechischen Riesengebirge auf und sehnte sich schon als Kind in die Ferne. Bei einem Sprachkurs in Berlin lernt sie die Fotografin Rickie kennen, die ihr ein Praktikum in einem neu entstehenden Kulturhaus in der Uckermark vermittelt. Unsichtbar gemacht von einem sexuellen Übergriff, den keiner ernst nimmt, strandet Adina nach einer Irrfahrt in Helsinki. Im Hotel, in dem sie schwarzarbeitet, begegnet sie dem estnischen Professor Leonides, Abgeordneter der EU, der sich in sie verliebt. Während er sich für die Menschenrechte stark macht, sucht Adina einen Ausweg aus dem inneren Exil.“
Een fragment van het boek is hier te lezen.
Datum & Locatie
De lezing vindt plaats op dinsdag 20 september van 13:00 – 15:00 uur in het Lipsiusgebouw in Leiden, ruimte 118. U kunt zich aanmelden door een mail te sturen aan d.e.a.schellens@hum.leidenuniv.nl (Dorine Schellens). Voor meer informatie, kijk op de website van het Goehte Instituut.