Het vermogen om te kunnen communiceren met mensen uit andere culturen is een belangrijk aspect van taalonderwijs, zowel in de moderne vreemde talen als in het Nederlands. De literatuurles is bij uitstek de plek om de interculturele competentie van leerlingen te vergroten. Tijdens ONZe boekenclub bespreken we hoe je dit kunt aanpakken en sluit je aan bij een boekbespreking voor jouw taalvak.
PROGRAMMA
16.00-16.15 – Inloop
16.15-16.30 – Plenaire opening (Lipsiuszaal 1.30)
Introductie van het thema met didactische reflecties (door Winnie Hofmeester MA en dr. Petra Boudewijn)
16.30-17.15 – Taalspecifieke sessies
NEDERLANDS (Lipsiuszaal 1.30)
Docent: Emma van Meyeren MA
Boek: Astrid Roemer, Gewaagd leven, ook verschenen als het eerste deel uit de trilogieën Roemers drieling en Onmogelijk moederland
ENGELS (Lipsiuszaal 2.03)
Docent: dr. Jessie Morgan-Owens
Boek: Ta-Nehisi Coates, Between the World and Me (memoir)
FRANS (Lipsiuszaal 2.07)
Docent : dr. Emmanuelle Radar
Boek : Lilia Hassaine, Soleil amer
17.15-17.30 – Plenaire afsluiting (Lipsiuszaal 1.30)
17.30-18.00 – Borrel
Doel & Resultaat
Docenten doen door het bespreken van een literair werk in de doeltaal ideeën en inspiratie op voor hun literatuurles waarin het thema interculturele competentie centraal staat.
Datum, tijd & locatie
Donderdag 20 maart van 16.15 tot 17.30 uur (met aansluitende borrel tot 18.00 uur)
Lipsiusgebouw, Cleveringaplaats 1, Leiden
Activerende didactiek is een verzamelnaam voor alles wat jij als docent gedurende de les aanbiedt om de leerling actief met de lesinhoud bezig te laten zijn. “Het zweet op de juiste rug” wordt dit ook wel genoemd.
DOEL & RESULTAAT
De workshop “Het zweet op de juiste rug” heeft als doel jou als docent je rugzak te laten vullen met verschillende werkvormen, waardoor het zweet op de juiste ruggen komt te staan in jouw klas. Je leert, naast een beknopt theoretisch kader, vooral praktisch aan de slag te gaan met activerende elementen die je direct in je eigen lessen kunt toepassen. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere “Wie is er eigenlijk het hardst aan het werk?”, verschillende werkvormen en het waarom van activerende didactiek. Deze workshop is actief en daagt je uit om in jouw eigen lespraktijk dingen uit te proberen. Je leert zeker zes nieuwe werkvormen die je direct kunt gebruiken en zeer effectief zijn!
Datum, tijd & locatie
Spreker: Joost Maarschalkerweerd – Onderwijskundig adviseur bij Risbo
Dinsdag 8 oktober 2024
Van 15:00 tot 17:00 uur
Langeveld 3.14
Campus Woudestein
Burgemeester Oudlaan 50, Rotterdam
Profielkeuzemiddag Kies een Taal!
Zijn jouw leerlingen geïnteresseerd in taal en cultuur maar twijfelen ze of een talig profiel de beste keuze voor hen is? Neem ze mee naar de profielkeuzemiddag Kies een Taal! waar ze kunnen ontdekken hoe leuk, veelzijdig en uitdagend het is om een taal te studeren.
Ze ontdekken dat het bestuderen van taal en cultuur veel meer is dan alleen het beter leren spreken en schrijven van een taal. Ze maken kennis met de geschiedenis, literatuur, structuur, en met de sociale en culturele aspecten van een taal, en ontdekken wat de mogelijkheden zijn na een talenstudie.
Voor wie?Profielkeuzemiddag-Kies-een-Taal-overzicht-werkgroepen 16012024
Derdeklassers en hun talendocenten.
Wat?
Tijdens de profielkeuzemiddag Kies een Taal! maken leerlingen kennis met een breed palet aan taal en cultuuropleidingen van de Universiteit Leiden en met de rijkdom aan mogelijkheden tijdens en na deze studies.
Het programma | De werkgroepen
Datum, tijd & locatie
Dinsdagmiddag 23 januari 2024, van 12.30 tot 15.30 uur
PJ Vethgebouw (Nonnensteeg 1-3) en Lipsiusgebouw (Cleveringaplaats 1)
Universiteit Leiden
Hoe kan ik me aanmelden?
Docenten kunnen zich tot uiterlijk 11 januari met een groep van maximaal 15 leerlingen (met een maximum van 2 groepen per school) aanmelden via het aanmeldformulier.
Eerste Hulp bij Profielwerkstukbegeleiding – conclusie onderbouwen met getallen
Karin Koens, docent biologie, geeft deze workshop en heeft veel ervaring met het begeleiden van leerlingen bij hun PWS. Als leerlingen zelfstandig onderzoek doen en daarbij metingen uitvoeren, levert dit getallen op. Maar om die te kunnen interpreteren en een goede conclusie te trekken, is statistiek nodig. In de workshop komen drie statistische toetsen aan de orde die goed bruikbaar zijn bij het onderzoek dat leerlingen vaak doen tijdens hun biologie of scheikunde opleiding in de bovenbouw.
Een voorbeeld. Als een leerling meet dat de gemiddelde hartslag bij stress (89 bpm) hoger is dan de gemiddelde hartslag in rust (75 bpm), is dit dan te beschouwen als een echt, significant verschil? Of is het verschil veel te klein en is het toeval? (Hoe) hang dit af van het aantal metingen?
De workshop start met een korte uitleg over het formuleren van de nulhypothese en gaat in op het begrip p-waarde en op drie typen onderzoeksvragen die vaak terug komen in leerlingonderzoek. Vervolgens analyseer je zelf de onderzoeksresultaten van een gegeven onderzoek door de p-waarde te berekenen. Daarvoor gebruik je Excel. De p-waarde bepaalt dan of de verschillen in de gemeten waarden significant zijn of niet. Als de tijd het toelaat kun je dit doen voor drie typen onderzoek, ieder gebaseerd op een ander type onderzoeksvraag. Dan heb je geoefend met drie typen statistische toetsen. De toetsen die worden besproken zijn de T-toets, de Pearson’s correlatiecoëfficiënt en de Chi-kwadraat toets.
Materiaal: theorieboekje met opdrachten wordt uitgedeeld en digitaal ter beschikking gesteld. Hierin zit ook een ‘knoppencursus’ die de leerlingen stap voor stap begeleidt bij het uitvoeren van de toets in Excel. PowerPoint wordt digitaal ter beschikking gesteld. Neem voor deze workshop een laptop met Excel mee!
DOEL & RESULTAAT
Het begrip p-waarde, de T-toets, de Pearson’s correlatiecoëfficiënt en de Chi-kwadraattoets beheers je om je leerlingen hierin te kunnen begeleiden bij hun PWS.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Woensdag 11 oktober | 17.00 – 19.30 uur | Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 | 2333 BN Leiden
Excuses … en dan? – Koloniaal verledenDuik mee in het verleden en denk na over hoe je het koloniale verlden van Nederland bespreekbaar maakt in je klaslokaal.
De workshop biedt materiaal voor vier lessen die zijn ontworpen door Eline Rademakers in samenwerking met het Stadsarchief Rotterdam en de stichting Gedeeld Verleden Gezamenlijke Toekomst. De vier lessen zijn voor de onder- en bovenbouw, gebaseerd op primair bronmateriaal en ontworpen aan de hand van een (inclusieve) klankbordgroep. De Surinaamse plantage Janslust en de Rotterdamse financiers komen aan bod. In de lessen wordt een koppeling gemaakt met het heden. Het bronmateriaal is afkomstig uit het promotieonderzoek van Eline Rademakers. Naast docent geschiedenis is zij tevens werkzaam als promovenda aan de Universiteit Leiden, bij het instituut voor geschiedenis.
DOEL & RESULTAAT
Je krijgt tips en tools hoe je in de klas de koloniale geschiedenis bespreekbaar maakt, en hoe je de link kunt leggen met jouw eigen vak. Gezien de thematiek is deze bijeenkomst vakoverstijgend.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Woensdag 4 oktober 2023 | 16.00 – 18.30 uur | Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 | 2333 BN Leiden. Tijdens de bijeenkomst krijg je optioneel een maaltijd aangeboden van 18.00 – 18.30 uur.