De Quick Scan, de Trechter, het Dartboard, het Spinneweb, het PDI en het Observatie-instrument Historish Denken en Redeneren kunnen elk helpen bij het ontwerpen van (geschiedenis)lessen, observeren en terugkijken of nabespreken. Inmiddels zijn er goede ervaringen bij de begeleiding van stagiaires, maar ook ervaren docenten en leerlingen hebben positieve ervaringen, bijvoorbeeld bij het werken aan een praktische opdracht of profielwerkstuk. Ze kunnen los van elkaar worden gebruikt.
Doel & resultaat
In deze bijeenkomst verkennen we de mogelijkheden voor praktisch gebruik bij terugkerende uitdagingen bij het ontwerpen van geschiedenislessen: haalbare en interessante lessen voor leerlingen, eenheid tussen doelen en werkvormen, contextualiseren, balans tussen concreet en abstract, heldere focus op een aspect van historisch denken en redeneren, aandacht voor formatie handelen.
Datum & tijd
Op dinsdag 30 november om 16:00 uur start de online nascholing.
Het vakdidactiek-café voor nieuwe docenten geschiedenisEen online ontmoetingsplek voor docenten geschiedenis die in 2019, 2020 of 2021 zijn gestart om ervaringen, zorgen en tips uit te wisselen. Er is geen vast programma en je zorgt voor je eigen drankje.
Na een korte inventarisatie van wensen bestaat eventueel de mogelijkheid om in breakout rooms aan te schuiven aan een tafeltje naar keuze. Je komt en je gaat naar eigen behoefte.
Doel & resultaat
Ontmoeten van ‘lotgenoten’ als aanvulling op de begeleiding van startende leraren op school, die vaak weinig vakdidactisch is. Waar gewenst en mogelijk kan de vakdidacticus zorgen voor aanvullende informatie of aanvullende activiteiten of acties. Mogelijk leidt het tot professionele netwerken van docenten. Voor de vakdidacticus: zicht krijgen op behoeften van startende docenten.
Datum & tijd
Woensdagen op 3 november, 8 december, 12 januari, 16 maart, 20 april, 18 mei en 22 juni is er een online nascholing op Kaltura om 16:00 uur tot er geen gasten meer zijn.
Er is een eenmalige aanmelding nodig en daarna ontvang je een link die je ook voor de andere online nascholingen kan gebruiken.
Onderwijsnetwerk Zuid-Holland organiseert een reeks van drie bijeenkomsten rondom het thema burgerschap. Initiatiefnemers Arthur Pormes (ICLON, Universiteit Leiden) en Jiwan Does (Edith Stein College) hebben een programma opgesteld interessant voor docenten, docentopleiders en schoolleiders. De bijeenkomsten zijn opeenvolgend maar het is ook mogelijk losse bijeenkomsten bij te wonen. De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagmiddagen van 14:00 tot 17:00 uur in Leiden en Den Haag (verschillende per bijeenkomst). Let op: In verband met de oplopende coronabesmettingen vindt deze eerste bijeenkomst op 16 december online plaats van 14:00 tot 16:00 uur.
Bijeenkomst 1 is erop gericht om deelnemers te inspireren tot het formuleren van een schoolspecifieke visie op burgerschapseducatie. Hoe verhouden individuele leerlingen, ouders en personeelsleden zich tot de school als gemeenschap en tot de school als onderdeel van de samenleving? Hoe ver reikt de ambitie op jouw school om samen te willen bijdragen aan een groter geheel?
Welke (invulling van) waarden wil je als schoolgemeenschap centraal stellen, hoe wordt dat bepaald en hoe krijgt dat in jouw school als mini-community vorm? Hoe wordt, eenmaal totstandgekomen, de visie op burgerschapseducatie doorvertaald in de lespraktijk en alledaagse contacten binnen jouw school: tussen leerlingen onderling, in het contact met en tussen docenten en niet-lesgevend personeel, en binnen formele gremia als de schoolleiding, de MR, leerling- en ouderraad? Hoe ga je hierbij om met verschillen in pedagogische, ideologische, en onderwijssociologische opvattingen in je docentenkorps, de schoolleiding, bij niet-lesgevende medewerkers en een (eventuele) bestuurlijke context? U kunt zich aanmelden voor deze bijeenkomst door op de onderstaande aanmeldlink te klikken.
Voor bijeenkomsten 2 en 3 kunt u zich inschrijven door naar onderstaande pagina’s te gaan:
Bijeenkomst 2: Wereldburgerschap, de poort naar inclusief onderwijs? (17 februari)
Bijeenkomst 3: Burgerschapseducatie in een wantrouwende wereld (7 april)
Lezing Bettina WilpertIn deze lezing gaat Bettina Wilpert in op haar debuutroman Nichts, was uns passiert (2018).
„Anna sagt, sie wurde vergewaltigt. Jonas sagt, es war einvernehmlicher Geschlechtsverkehr. Aussage steht gegen Aussage. Nach zwei Monaten nah an der Verzweiflung zeigt Anna Jonas schließlich an, doch im Freundeskreis hängt bald das Wort „Falschbeschuldigung“ in der Luft. Jonas’ und Annas Glaubwürdigkeit und ihre Freundschaften werden aufs Spiel gesetzt.“
Een fragment van dit boek is hier te vinden: https://www.goethe.de/resources/files/pdf184/bettina-wilpert—nichts-was-uns-passiert_de1.pdf
Bettina Wilpert (1989) studeerde Cultuurwetenschap, Engels en Literair Schrijven in Potsdam, Berlijn en Leipzig.
Doel & resultaat
Docenten Duits kunnen met hun leerlingen deelnemen aan dit digitale evenement. De leerlingen kunnen van tevoren het fragment lezen en hierover vragen voorbereiden. Zowel docenten als leerlingen worden van harte uitgenodigd om tijdens de bijeenkomst vragen te stellen aan de auteur.
Datum & tijd
Deze bijeenkomst vindt plaats op donderdag 30 september 2021 van 11.15 tot 13.00 uur.
Workshop creatief schrijven door schrijfster Alma Mathijsen en LiteratuurmuseumSamen met uw leerlingen creatief schrijven en op zoek naar passend literatuuronderwijs? Meld je aan voor deze workshop met Alma Mathijsen en haal inspiratie en concrete lesideeën!
In deze workshop ga je aan de slag om leerlingen met creatief schrijven aan het werk te zetten tijdens de Nederlands les. Schrijfster Alma Mathijsen is een van de curatoren van het online Literatuurmuseum en schreef prikkelende artikelen over archiefstukken van Remco Campert en Joost Zwagerman. Alma Mathijssen en coördinator educatie van het Literatuurmuseum Anouk van Dijk gaan met u in gesprek over de kracht van verhalen en laten u zien hoe de gratis lesideeën op Literatuurmuseum.nl kunnen bijdragen aan inspirerend literatuuronderwijs. In deze workshop ligt de focus vooral op creatief schrijven. Daarnaast ontdekt u hoe Literatuurmuseum.nl optimaal kunt inzetten om uw leerlingen tot lezen en schrijven te stimuleren. Natuurlijk gaat u tijdens de workshop ook zelf aan de slag!
Doel & Resultaat
- Praktische tips en voorbeelden voor creatief schrijven die direct uit te voeren zijn met uw leerlingen
- Ontdekken hoe u Literatuurmuseum.nl in kunt zetten voor inspirerend literatuuronderwijs
De bijeenkomst vindt plaats op 7 februari van 15.00 tot 17.00 uur in het Literatuurmuseum in Den Haag.